Tråd: Amsterdam
View Single Post
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Hvordan kan du tolke det dithen at det er straffbart i dag? Av det jeg skriver ovenfor er det meget klart at det ikke er det. Rett og slett fordi du ikke har hjemmel for å straffe. Etter strl. 1902 var rettstilstanden noe uklar, noe som dessverre resulterte i at Skutle fikk bot for forholdet i Amsterdam, og andre også har fått det.
Vis hele sitatet...
Da cannabis ikke er legalisert i Nederland, så tolker jeg Straffeloven 2005 slik at det fremdeles er straffbart for nordmenn å kjøpe narkotika der (utover 1-2 brukerdoser):

Iflg, §231 så er det straffbart å erverve og oppbevare stoff som er å anse som narkotika.

Iflg, §5 'Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet'
Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt
a) av en norsk statsborger,'

'når handlingene:
1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,'



Det vil nok i alle tilfeller være 15 gram og under, jf. Riksadvokatens rundskriv (ja, det var anledning til å utstede forelegg etter strl. § 162 også, men jeg regner med at grensene er samsvarende)). Dog noe usikker her. Spennende tema (irrelevant for diskusjonen om rettstilstanden i dag når det gjelder narkotikalovbrudd i utlandet, men).
Vis hele sitatet...
Ja, interessant er det, men er ikke enig i at det er irrelevant. For hvor mye er 1-2 brukerdoser? Riksadvokaten kan da ikke mene i rundskrivet at dette tilsvarer 15 gram? Det må jo etter alle målestokker være langt mer enn 1-2 brukerdoser...? Jeg tror ikke at så mye som 15 gram er grensen for når lovbruddet ikke lenger går under legemiddelloven. Den ligger antageligvis langt lavere.

De styret nok til å dra det hele gjennom Statsadvokaten og opp til Riksadvokaten.
Vis hele sitatet...
Her var det snakk om en politiker, så det kan nok ha hatt noe med saken å gjøre. Forelegget Skutle fikk gjaldt erverv og bruk over en periode på 13 måneder både i Norge og i Amsterdam. Amsterdamdelen ble droppet. Uttalselse fra politiadvokat i saken: "Forholdet i Amsterdam har hatt liten betydning for saken, og vi har ikke brukt ressurser på det. Det er opplysninger som har dukket opp i forbindelse med etterforskningen av en annen sak."[*