View Single Post
Først, la meg definere premisset for hva jeg spør om:

Det er noe mellom reform og revolusjon. Ingen høygaffler eller looting, men samtidig en fundamental endring av hvordan vi gjør ting her til lands. Altså såpass fundemtanle og omfattende at det ikke vil vøre mulig å gjennomføre uten nok stemmer til 50% flertall og grunnlovsendring.Hvis det er sånn det fungerer da. Uansett bare detaljer.

Min mening er at vi må flytte store deler av midlene, gjerne skru opp oljekranen langt forbi hva de drømmer om nå - og investere.

Vi har et investeringsfond - kalt pensjonsfondet. Hvor forbanna retardert er det ikke p kalle en nasjons sparepenger for ett pensjonsfånd? Nasjoner har ikke for vane å dø, men det er dit vi er på vei. Ikke zombie-apocalypse dead; snarere dødt å regne i praktiske øyemed.

Industrien krymper. Oljen kan vare 20 år, kanskje mye mer, det blir like håpløst som å gjette hvor lenge det er til India kan få kjenne litt på hvordan det er å ta imot Norske ingeniørstudenter som tvinges ut for å ikke løre seg fag som er like døde som ovenstående metafor.

Vi har 3 store, eller, gigantiske offentlige institusjoner som pr nå står for utdelingen av så store beløp at jeg overlater dem til fantasien,

Ingen som har penger gjør noe med dem; ingen investeringer kan forventes å slå investeringen det er å kjøpe seg eiendom og bli rik på å skape akkurat ingen jævla ting.

Ta en titt på oljeprisen, historisk sett, mot dollars/NOK. For det første, merk krisen fra 2014. Krise?? Det var jo enda latterlig høyt, og industrinorge krympet i panikk. Så stiger oljeprisen igjen og samme julegris som skyldte på en urettferdig verden bare noen år tidligere stpår som churchill og hyller den heroiske innsatsen til alle omstilte og NAV'ede som kunne gå tilbake på jobben.

I tillegg til å følge oljeprisen helt slavisk, ser dere hva mer? Den relative verdien synker. Industrien synker, gjelden øker og den patriotiske "Vi er i Norge og vi er best fordi vi fortjener det"-feelingen jeg fikk inn med morsmelken bør ingen fortelle hverandre i disse dager, for nå er vi blitt noen late, underutviklede bønder forpliktet til et byråkrati som kun har gitt oss flere selvmord, overdoser og kontrollinstitusjoner enn sammenlignbare land.,

Vil dere det, egentlig?

Eller er dere likegyldig - kanskje til og med imot det?

Vi er en nasjon som gjennom helt absurde inntekter og en spesiell synergi mellom jantelov og fornektelse har klart å skape en flott fasade på et stadig mer belånt hus. Huset vokser mer og mer fast, oljeinntektene vet ingen hvor lenge vi vil beholde og dagens system er totalt uten evne eller vilje til å kutte ned på den monstrositeten av en kreftbyll som har spredd seg selv inn i våre tidligere privateide industristoltheter.

Dette er bare tanker og jeg mener ikke å diskutere punkt for punkt fanatisk, jeg er egentlig mer interessert i hva dere tenker:

- Hvor utviklet må vi som nasjon bli før "jeg sitter på makten så jeg vet best"-konservatisme forsvinner? Dette mener jeg er den store utfordringen - vi må få folk til å slutte å kjempe mot forandring, for forandring er faktisk til det bedre! For alle, utenom egoet til dem som gjerne tenker de har gjort seg fortjent til makt uavhengig av hvor dårlig den forvaltes.

Hvordan kunne vi kombinert teknokrati med demokrati på en optimal måte?

Hvordan kunne vi sikret fremtidig inntekt? (Si oppdrettsnæringen og jeg skyter deg i trynet gjennom skjermen. Sjekk proporsjonaliteten. Og send noen sinte tanker til landsforrederne som snart har gjort det like enkelt å dyrke fisken i Vegas enn å fly den herfra).

Vi må oppnå en ekstrem oppsving i kompetanseevne og vi må spytte enorme summer inn i automasjon og børekraftig industri. Ikke fordi vi trenger det selv, men fordi det er næringer det er mulig å nå samme salgsvolum som vi i dag har fra oljen - og far beyond.

Tror dere vi kunne reist oss? Som Putin's Russland reiste seg etter nesten total ødeleggelse? Tyskland fra ruin? USA fra prærier og skalper?

Eller er det for sent? Skal vi fordømmes til ubetydelig middelmådighet for all fremtid - vel vitende om at vi hadde det perfekte utgangspunktet for å bli det fyrtårnet i verden min far en gang lurte meg til å tro

Vet noen av modsa her er sykt uenig og grenser mot fornærmet når jeg lasher ut mot teknologer i Norge, og med skrivefeil og dårlige formuleringer blir det fort gjort p slette innlegget.

Men please, ikke missforstå!

Vi er faktisk best i verden, fordi vi sitter på det største potensialet. VI har tilliten, integriteten, midlene og teknologene. Vi har jo faen kjørt opp olje fra bånn av Nordsjøen i mange tiår; roughnecks som står å bader i olje og løsrevne bodyparts gir en grei sammenligning av hva vi gjør npr vi gjør det skikkelig og står bak det med den stoltheten vi fortjener.

Men oljen kan vi nå. Nå må vitenke nytt, få Svenskene til å skjemmes over Volvo og virkelig vise hva ett forent folk kan utrette om folk bare slutter å være så forbanna ego. Veldig store deler av den Norske arbeidskraften burde vørt satt på en solid borgerlønn for å sikre verdige liv og for å fjerne den virkelige byråkratiske monstrositeten: NAV!


Har du inntekt over 30.000,- !? Nei/JA. Antall unger: faste medisiner? N ->sum ut. Helt automatisk. Det ville gitt folk verdige liv, det ville fjernet narkisene som dere kjenner de og gitt alle barn anledningen til å forlate Oslo Øst, uansett. I tillegg til økt sirkulasjon i økonomien ville den virkelige genistreken her være å spare inn hele olje-differansen i ett jaffs.

NAV må forstå at NAV er mer meningsløst enn kampfly til 100 milliarder. Flyene er i alle fall fete og kan brukes i filmer.
Sist endret av Tøffetom; 6. november 2019 kl. 06:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.