View Single Post
Sitat av Harek Vis innlegg
Jeg vet nok om psykisk vold til å vite at det er som å beskrive en syretripp til noen som aldri har trippa som bare høres helt fjernt og oppdikta ut og at man må ha opplevd det selv for å forstå det..
Vis hele sitatet...
Det kan høres ut/føles som en syretripp for den som har opplevd det også, så at man innimellom "går tilbake på det" er ganske naturlig. I alle fall når man blir pushet på om det virkelig har skjedd eller ikke av den man står nærmest. Etter noen måneder/år med gaslighting så er det ikke så godt å se hva som er virkelig og ikke når man møter mistro og invalidering.

Jeg påstår ikke at hun ikke lyver, det kan jo hende. Det tyder i alle fall på at hun er psykisk syk, hvis du absolutt trenger en grunn. Det ene utelukker ikke det andre, mennesker med relasjonskader kan bli ganske svart/hvitt i beskrivelsen av folk i omgangskretsen, veksle mellom å idealisere og demonisere. Det utelukker jo ikke at hun faktisk er traumatisert, folk blir stort sett sånn av en grunn. Var eksen hennes en kjernekar og hun har diktet opp både mishandlingen og traumene sine totalt ut av ingenting så høres det omtrent munchausen ut. Men det er ikke akkurat den første konklusjonen jeg hadde hoppet til.