View Single Post
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvorfor? Tar hun helt feil?
Vis hele sitatet...

Det er vanskelig å si noe fornuftig om dette for oss lekfolk men at ting kanskje er mer alvorlig enn de første modellene lot oss tro er kanskje ikke utenkelig. England hadde vel valgt samme strategi som svenskene, med flokk-immunitet? UK endrer strategi nå. Svenskene har nå valgt å stenge skoler. Kanskje kommer det også flere innstramminger i Sverige i dagene framover?

Problemene tårner seg nok veldig raskt opp om vi når grensen for hva helsevesenet klarer å håndtere. Det ble vel hovedproblemet i Italia?

Det er vel all grunn til å holde seg hjemme inntil videre for de som kan det. Men dette begynner å dra seg til, og hvor mange som egentlig er smittet nå er jo helt umulig å få oversikt over. Kanskje er det ikke smart at det er strammet så voldsomt inn på testing? Nei jeg vet ikke, dette med smitte, pandemier og virus har jeg null kompetanse på og selv om jeg har forsøkt å forstå modeller og hvilke beregninger som ligger til grunn for modellene så klarer jeg ikke å skjønne de modellene våre myndigheter bruker.

Men hun legen på debatten virket som hun forstod dem, og hun virket oppriktig skremt på vegne av nasjonen og var ganske klar på vi gjør for lite, vi tester for lite og at vi må gjøre mer nå.

I en annen tråd leste jeg om en forumbruker som ble smittet av corona 2 ganger, det vil vel si at personen ble smittet av både på corona gen 1 og mutasjonen? Kan dette stemme? Og hvo ble personen smittet og er det positive tester fra begge tilfellene? Om det stemmer så er det vel kanskje det første dokumenterte tilfellet i verden der en person beviselig er smittet to ganger av corona. Og det gjør ting ennå vanskeligere, og var denne personen sykelig i utgangspunktet og vil da også andre i risikogrupper kunne bli smittet gjentatte ganger?

Problemet er jo at ingen vet om hun legen i debatten har rett eller feil. Fasiten vil vi få en gang i fremtiden dessverre. Men kan vi som samfunn ta sjansen på at hun bommer og tar fullstendig feil? Om vi feks 5000 smittede om 14 dager og sykehusene alt er fulle av pasienter som trenger intensiv behandling hva skjer da med dødsraten her i landet? Det er vel når kapasiteten på sykehusene sprenges at dødeligheten blir forferdelig stor?
Sist endret av _abc_; 18. mars 2020 kl. 04:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.