View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg kan ikke si jeg har reflektert spesielt mye over hvorvidt karantenehotell er et proporsjonalt og fornuftig tiltak eller en gjennomgripende dårlig idé - det har jeg ikke hatt ork til å grave i. Men at noen må og andre ikke, det forstår jeg virkelig ikke. Bryr virus seg om begrunnelser, motivasjon for reisen og personlige behov? Det hadde da vært mye enklere og ryddigere å enten kreve karantenehotell for alle eller ingen. Da hadde vi til og med sluppet å måtte tenke som advokater over de enkleste saker. Men jeg er åpen for at jeg muligens grovt overforenkler problemstillingen i samme stil som en sytti år gammel alkis som sitter på pub og løser verdensproblemer. Kan hende det faktisk foreligger gode og saklige grunner for behandle de som ankommer ulikt basert på motivasjonen de hadde for å reise. Er det noen som vil oppklare og utdype?
Vis hele sitatet...
I all den tid viruset ikke bryr seg om reisens formål, så synes jeg det er et svært inngripende tiltak som så absolutt virker mer som en sanksjon enn et godt og forholdsmessig smitteverntiltak. En kan saktens også argumentere for at risikoen for smitte er mye høyere på et slikt karantenehotell enn det er for veldig mange i sine private hjem. Riktignok tvinges du ikke til å følge plikten, men risikerer strafferettslig konsekvenser (en bot på 20.000 vel) om du ikke følger den. Jeg synes det er betenkelig. Det er ingen juridisk behandling av enkeltsaker da dette vurderes fortløpende med "skjønn" av politiet på stedet, ingen krav på begrunnelse for hvorvidt reisen din er nødvendig eller ikke, og ingen klagerett. Politiet behandler det som enkeltsaker, men formelt sett er det ikke regulert som det.

Hvorvidt du skal i karantenehotell eller ikke etter en "skjønnsmessig" vurdering av våre uniformerte venner har stor betydning for folk. Lukter som at det kan bryte med rettigheter i forvaltningsloven. Karantenehotell minner mer om et fengsel med hotellansatte som fengselsvoktere. Dørene låses ved midnatt, rapporter om at vektere loggfører når du går inn og ut, trusler om politi dersom du er ute mer enn 2 timer og så videre. Det er et sterkt tap av kontroll og livsutfoldelse, og 10 dager (7 døgn ved negativ test) er mye i den sammenheng for noen. Barn, folk med psykiske lidelser, traumer eller andre utfordringer kan slite mye uten noe som helst oppfølging. Hotellansatte er ikke akkurat kvalifisert helsepersonell. Å sitte innelåst brorparten av døgnets timer i slik isolasjon kvalifiserer i utgangspunktet nesten som frihetsberøvelse i EMK artikkel 5 og kanskje 8. Dessuten burde slik frihetsberøvelse være forutsigbart og etterprøvbart. Det er for kort vei til diskriminering, vilkårlighet og overformynderi. Hele opplegget stinker av manglende rettsikkerhet slik den er nå, og jeg liker det ikke!

Det er mulig at jeg selv hadde brutt plikten om karantenehotell, nektet å betale forelegget og latt dette bli prøvd for en domstol.

Just my 2 cents.

Med det sagt så er jeg helt med på at å begrense reising er et godt og viktig smitteverntiltak, og jeg er ikke for vilkårlige koseturer til Syden for å ta en drink på stranda, men akkurat denne ordningen med karantenehotell synes jeg er en gjennomgripende dårlig idé som du puttet det.
Sist endret av Sky; 11. mai 2021 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.