View Single Post
Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Jeg har ett spørsmål, har de har i bunn og grunn lov til å gi meg nedsatt i karakter? Jeg har fått èn karakter i norsk og det er 5-, kan de gi meg nedsatt i karakter da? Har hatt to vurderinger i naturfag før skolen stengte og fikk 5 og 6- på de, er det ikke nok for å gi meg en vurderingsgrunnlag? Har hatt èn karakter i samf og fikk 6/5, kanskje jeg burde ha ta en vippeprøve men har gått glipp av prosjekter og sånt, telles det mye? Lurer litt på hvordan reglene er angående nedsatt og vurderingsgrunnlag og sånt.
Vis hele sitatet...
Nei, de har ikke lov å gi deg nedsatt fagkarakter pga manglende oppmøte. Det er helt udiskutabelt.

Hvor mye grunnlag som er nok grunnlag, er lærerens vurdering. Det er ikke slik at kun prøver og innleveringer som er vurdert med karakter teller, annet arbeid og kunnskap du har vist i mindre formelle sammenhenger teller også. Så det er ingen regel som sier hvor mange prøver du må ha hatt for å få karakter.

Jeg har lite til overs for klage- og rettighetshysteriet i skolen, for å si det med en gang. Men du fremstår ikke som en slabbedask som har gitt f i skolen, men en ungdom som har vært ganske isolert og totalt uten oppfølging i en ganske spesiell periode, og som nå sliter med å komme tilbake til normalen. Hvilke karakterer du får nå er mindre viktig, men det er trist at du bare møter skuldertrekk og kjeft, både her, på skolen og hjemme.

Snakk med en lærer du tror vil bry seg, eller helsesøster og forklar hvordan du har det og at du ønsker å komme tilbake i gjenge. Du har rett på hjelp til det. Skal du ta vippeprøver, så fokuser på avgangsfag. Det ordner seg, det her
Sist endret av *pi; 21. mai 2020 kl. 19:14.