View Single Post
Sitat av vestlandslefse Vis innlegg
Jeg utdannet og jobber som lærer. Vi har kun lov til å vurdere hva elevene gjør, ikke hva de ikke gjør.
Dersom du har ikke har tatt prøver, kan man ikke sette deg ned i karakter for dette, selv om dette er vanlig praksis flere steder. Det man kan gjøre er å si at du skal ta prøven på nytt, skrive en oppgave eller gjennomføre en muntlig prøve (avhengig av fag).

Men man kan vi deg ingen vurdering (IV) i standpunkt, dersom man ikke har nok erfaringsgrunnlag til å gi deg karakter. Men man kan ikke endre standpunkt grunnet manglene oppmøte.

Du har skolevegring. Dette er normalt og vanlig. Spesielt etter at man har vært isolert i lengre tider. Snakk med helsetjenesten på skolen om dette, og fortell dette til lærene dine. De vil nok forstå. Ikke vær frekk, vær ydmyk og fortell om problemet ditt. Så hjelper de deg, det er jobben deres!
Vis hele sitatet...
SJa, ser at det jeg har gjort er galt og skal prøve å ordne. Men de har altså ikke i bunn og grunn ikke lov til å gi meg nedsatt i karakter? Jeg har fått èn karakter i norsk og det er 5-, kan de gi meg nedsatt i karakter da? Har hatt to vurderinger i naturfag før skolen stengte og fikk 5 og 6- på de, er det ikke nok for å gi meg en vurderingsgrunnlag? Har hatt èn karakter i samf og fikk 6/5, kanskje jeg burde ha ta en vippeprøve men har gått glipp av prosjekter og sånt, telles det mye? Lurer litt på hvordan reglene er angående nedsatt og vurderingsgrunnlag og sånt.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg stussert litt over at han i det hele tatt fikk varsel om at karakterene blir nedsatt - har arbeidet som lærer i 4 år nå og kan ikke si at det er en praksis jeg er kjent med. Varsler sender vi som regel i forbindelse med IV som du nevner.

Vet om enkelte VGS som har en noe 'utradisjonell' praksis hvor de tar snittet av alle prøvene de har hatt og setter en semesterkarakter. Det kan være noe liknende som foregår her hvis de har hatt innleveringer med vurderingsgrunnlag som da trekker snittet ned... Slik praksis er strengt talt ikke lov, så det kan være interessant å høre hvordan de kom frem til dette.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk først ett brev i posten om nedsatt karakter i samfunnsfag. Derett fikk jeg to brev om nedsatt i naturfag og matematikk. Og fikk ett brev denne uken om nedsatt karakter i norsk. Jeg synes også at de ikke burde fått lov til det

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Du er jo minimalt løsningsorientert også.

Det går an å spørre folk om å ta bilde av sidene dere skal lese eller arbeide med. Ikke bare det men fordi du ikke fikk tak i bøkene (som du glemte igjen) så gidder du ikke å logge inn på it's learning for å sjekke fremgangen i fagene. Greit nok at du har en kjip kontaktlærer, men du må klare å ta fatt i faglærerne og forklare situasjonen - alle er ikke like vanskelige.

Jeg skjønner at du er desperat nå, men du kommer ingen vei med å skylde på andre. Ta ansvar for det som er (u)gjort og rett opp i feilene. Du har mye som må tas igjen, men det er rett og slett på din egen kappe.
Vis hele sitatet...
Jeg kan innrømme at det er litt min feil siden gjorde ikke en shit i to måneder. Men hallo, de gadd ikke å la meg hente bøkene, og ikke bare det, de fant ikke en løsning for meg heller. Det resulterte da i at jeg ga faen i videokonferanse siden skjønte ingenting

Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Standpunkt skal reflektere din kompetanse i faget. Dersom standpunkt settes som snitt av 3 vurderingssituasjoner, hvor man har 4 i en og Ikke Vurdert på de andre så vil standpunktkarakter bli 1,33. Denne vippes vanligvis ned til 1, men dersom vurderingssituasjonen man har karakter i er mot slutten av semesteret så kan man velge å vekte denne mer, da eleven viser positiv utvikling i faget. Så kort svar er at ja man har lov til å sette ned på grunn av manglende vurderingsgrunnlag, men dersom dette ikke foreligger så vil jo karakteren bli "satt ned".

Jeg hadde en elev på 3. vgs som gikk på en liten smell og sluttet å gjøre skolearbeid. Vi avtalte at standpunkt i historie ble den karakteren hun evnet å få i muntlig presentasjon av et særemne. Etter en halvtime med fantastisk presentasjon og kontrollspørsmål så kunne ikke karakteren bli lavere enn 6. "Dårlig gjort" overfor elevene som jobbet jevnt og trutt? Kanskje. Reflekterte standpunkt elevens kompetanse i faget? Helt klart.
Vis hele sitatet...
Jeg har ett spørsmål, har de har i bunn og grunn lov til å gi meg nedsatt i karakter? Jeg har fått èn karakter i norsk og det er 5-, kan de gi meg nedsatt i karakter da? Har hatt to vurderinger i naturfag før skolen stengte og fikk 5 og 6- på de, er det ikke nok for å gi meg en vurderingsgrunnlag? Har hatt èn karakter i samf og fikk 6/5, kanskje jeg burde ha ta en vippeprøve men har gått glipp av prosjekter og sånt, telles det mye? Lurer litt på hvordan reglene er angående nedsatt og vurderingsgrunnlag og sånt.
Sist endret av DemographicXX14; 21. mai 2020 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.