View Single Post
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Veldig individuelt og det har stor betydning hvor lenge du har brukt/misbrukt og i hvilke doser. En bekjent av meg har brukt Diaz, Apodorm, Xanor, Rivotril og Rohypnol i over 30 år. Han har ikke en sjanse i havet til å slutte. Legen beordret han faktisk til å starte opp igjen etter ca. 3mnd uten noe for noen år siden.

Selv har jeg kun hatt jevnlig bruk de siste årene og det er brutalt nok. Jeg har alltid krøpet til korset etter maksimalt fire mnd, men uansett. Den første mnd. er verst ihht. kroppslige abstinenser. Ekstremt indre uro, angst fra helvete, sosial fobi, skjelvinger, hjertebank/hurtig puls, kaldsvetting, null søvn og dårlig matlyst. I tillegg får jeg øresus, trykk i hodet, ømfintlig for lys og høye lyder samt voldsom irritabilitet. Det verste fysiske er over på en mnd. Etter tre mnd. begynner angsten og søvn å bli bedre. Etter den sjette mnd. sier de jeg kjenner som har vært gjennom det samme at det verste gir seg. Det kan endog gå hele to år før man er sånn noenlunde seg selv igjen.

Merk at det er svært individuelt, avhengig av lengde på bruk og forbruk, samt noe avhengig av hvilke medisiner man har brukt. Alder spiller også inn i stor grad. Alkohol, Lyrica, GHB ol. bør unngås i lang tid etterpå da de kan forårsake abstinenser igjen.