View Single Post
Røyker
Marlboro666's Avatar
Trådstarter
394
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Ikke sant? Gjør ikke stor annet enn at man blir våken, haha.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt om du er ironisk eller ikke. Hvis du er uenig med meg vil jeg gjerne høre hvorfor.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du noen tanker om hvorvidt dette kunne hjulpet folk med ADHD? De medisinene som vanligvis blir foreskrevet har jo større avhengighetspotensiale, og er kanskje dårligere for helsen. Er kanskje et litt dumt spørsmål, men velger selv å ikke medisineres for ADHD pga bivirkninger og skadepotensiale. Du skriver at du ikke opplevde noen særlige bivirkninger utover søvn og sult, ikke noen forhøyet puls?

Takk for en fin rapport! Alltid interessant å lese fra folk som klarer og skrive reflekterte sammendrag.
Vis hele sitatet...

Har ikke så mye bedre svar enn «det kan hende». Har sett det bli nevnt her inne, av de grunnene du også viser til, men det beste Er å ta det opp med legen din.

Jeg opplevde ikke noe særlig bivirkninger nei, ikke forhøyet puls, men det er selvfølgelig individuelt hvordan man reagerer.

Glad du likte rapporten!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har snakket med to brukere av studiedop og begge var helt klare på at det ga dem en veldig økt effekt. Begge startet studieåret med modafinil men valgte så forskjellige veier og delte opplevelsen mellom seg for å finne ut hvordan de kunne få størst nytte av det. Den ene kombinerte med amfetamin eller efedrin avhengig av hva som tilgjengelig. Den andre tok psycadelica. De brukte dette i 2 studieår til mastern var komplett og følte de fikk ekstra konsentrasjon og lærte raskere og husket bedre. Hvor mye og hvor ofte de brukte vet jeg ikke. Personlig så er jeg usikker på om effekten kom av at de tok studiedop eller om den kom av at de faktisk studerte. Kanskje var det tanken om at de kom til å lære raskt som gjorde at de klarte å være konsentrerte og holde fokus? Tror ikke den ene veien var mye bedre enn den andre for de forsøkte å bytte metode men gikk tilbake til der de startet. Men kanskje er det nok å få en tanke om at det er mulig å gjennomføre et tungt studieløp ved å ta studiedop? At vissheten om at du bil bedre gjør deg bedre? Vanene kommer litt av seg selv fordi du blir så innstilt på at dette vil gå bra?
Vis hele sitatet...
Jeg ville anta at studiedop også hjelper via mer indirekte veier, altså ikke bare våkenhet, men at man blir mer innstilt på å jobbe. Nå er det ingen kontrollgruppe i sånne selvstudier, men det kan jo skytes inn at man vokser mye som student på to år, og at overgangen fra bachelor til master kan være viktig for hva og hvordan man lærer.

Hvis man trenger dop for å gjennomføre studiet burde man drive med noe annet synes jeg, men jeg er glad du nevner det, for det åpner for å diskutere det jeg ser på som den farligste delen ved studiedop.

Ved å selv bruke det så bidrar man til normalisering, og pusher normene for ytelse lenger opp, slik at det i neste omgang blir nødvendig for flere og flere å benytte seg av disse stoffene for å nå opp. Resultater blir et sted hvor konkurransen er såpass hard at folk flest må ta studiedop for å kunne delta (j.f. studier med høyt karakterpress f.eks. jus: en normalisering av modafinil i dette miljøet kunne vært veldig usunt for mange).

Men hvem faen tenker på det når de vet at de har muligheten til å lure seg noen plasser fram i dette helvetes rotteracet? Ikke jeg.
Sist endret av Marlboro666; 12. mai 2020 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.