View Single Post
..tenkte jeg skulle dra "off-Topic " med en gang (er litt dårlig kunnskap rundt dette temaet med formater å sånn skjønner jeg) men jeg får vel heller svare på spørsmålene dine ( først og fremst ) i steden!

1. Er vinyl generelt bedre enn mp3? Eller er dette en tilfeldighet/innbilning?

1.) JA! Vinyl er veldig mye bedre en " comprimerings " formater generelt! Grunnen til dette er ( ikke hiss og popps ) men Rillene, LP kvaliteten, avspiller kvalitet ( stift, arm følsomhet, lyd-kabler osv) og Analog lyd, med tanke på at det lager fluktige frekvenser som skaper en god opplevelse for øret.

MP3 og Flac er nevnt! Flac er så godt som CD "kvalitet" mens Mp3 er ikke det! klart man kan justere graden av degenerering av lyden, men hvis man skal ha lyd-kvalitet fremfor lyd-kvanta så er mp3 dø-født! (det kommer jo så klart ann på lytter'n og lytteutstyr, men mp3 er bare ikke lyttbart! enkelt å greit! )

2. Kan jeg skaffe meg en spiller og høytaler for under 1000kr?

2.) Ja det går ann men det er ikke platespiller, det heter søppel, stiften suger, armen og balansen suger, og lyd-kablene suger de også! men bare for og høre på 1-LP plate 4-5 ganger så går det jo ann! men sørg i det minste for at du har en forsterker som platespillern er koblet igjennom sånn at du får utnyttet "platespillern til under 1000'n lappen max! plater og hodetelefoner hører ikke sammen.....

Tips: Se etter merker som ARGON, Denon eller NAD Disse ligger i fra 1500.- og oppover mot en 4-5000.- og greier å gi sånn ca grei lyd.


PS! Jeg KAN , men gidder ikke å ta opp "Format" kampen! når det kommer til det stykket der så har det ikke noe med saken å gjøre med hva man liker eller ikke! der er det bare så enkelt som så, at degenerering/frekvensfjerning/komprimering "UANSETT" gir dårlig lyd!....[PUNKTUM]

Sitat av DeVille Vis innlegg

det er tydelig forskjell på bredde i lydbilde. hvis man skal ha digitale lydfiler med god lydkvalitet, må man kjøre .flac
Vis hele sitatet...

...NEI man MÅ ikke, man KAN!