View Single Post
Trådstarter
5
Jeg har noen bilder å dele, har vist steinene til ett par stykker, men de tror det bare er vanlig gråstein, jeg tror noe helt annet. Det er vanskelig å bedømme stein fra et bilde, men her er et lite utvalg.

Jeg leier huset, hvor funnene er gjort, de er gjort inne i huset, da gulv og innevegger er revet, helt inn til kjukke laftede tømmervegger. Jeg var i første omgang ute etter å teste den nye metaldetektoren, og i vente på at is og snø skal tine på utsiden, åpnet jeg døra inn til jordgulvet. Jeg fikk signaler over alt, og bestemte meg for å grave der det engang har vært en utgangsdør. Jeg finner mye gammel rusten spiker, jeg antar at det har stått en bygning her før dette huset ble bygget, som kanskje ble satt fyr på under svartedauen i 1350 og spikeren ligger igjen i jorda. Huset er registrert bygget på slutten av 1600 tallet, men er godt kamuflert fra utsiden. Det skal visst være 3 lag med kledning, på tømmerveggene.

Jeg har gravd ut ca 2 kvm, men har stoppet. Det begynte å gå opp for meg, at jeg mulig har funnet en boplass som er veldig gammel, og jeg er klar over at jeg er litt på kant med hva loven sier. Jeg skulle bare teste metaldetektor for første gang i mitt liv, og hadde ingen forestilling om dette her i det hele tatt. Nå er forestillingene mye mer livlige, og fantasien har fått fritt utløp, og jeg har kanskje det de kaller for feber? Uansett, så lar jeg døren til den delen av huset være lukket, og venter. Jeg føler meg som en som ødelegger for en annen, da tenker jeg på grunneier. Videre tenker jeg at jeg er bostedsløs, hvis jeg melder ifra. Det går ut over "trivielle" verdier og noens planer, på bekostning av en mulig arkeologisk "skatt", hisorie og kultur, og informasjonen som kan ligge i jordlagene, og ja, jeg vet at jeg foreløpig bryter norsk lov, men jeg forestiller meg som indirekte lovbryter, siden funnene ikke er verifisert? Grunneier er igang med det byråkratiske, planen er å selge tomter på eiendommen, tomtene ligger 100 meter fra huset med funn, og tomtene ligger på fjell. Jeg tenker at funnene og plassen kan man gi beskjed om, etter at planene til eier er gått i orden. Videre tenker jeg at det som ligger der, har ikke vondt av å ligge litt til. Jeg prøver vel egentlig å være grei mot alle parter, grunneier, meg selv, og den historiske arv. Takk for innspill