View Single Post
Bor i Oslo og har vært borti litt forskjellig.

Er en Meny der man scanner varene og putter de på kontrollvekten. Du får en kvittering du scanner den ved utgangen så porten åpner seg og du kan gå ut. Det står en ansatt i samme område og følger med.
De har en prosentandel som skal være stikkprøver, når du scanner kvitteringen lyser det rødt, og en ansatt kommer. De sjekker varene dine og lar deg gå ut.

Slik er det i allefall i teorien. I virkeligheten har jeg scannet varer uten å ta i bruk kontrollvekten i det heletatt, dette går også helt fint. Virker som de er deaktivert. Det er ofte ingen ansatte ved kassene, og når du blir utvalgt til stikkprøve ser de på deg, før de åpner porten og slipper deg ut.

Var også fast på en Spar som fikk inn dette når det var helt nytt.
Den nærmeste vanlige kassene multitasker kassen,og er support på selvbetjente kasser. Her er vekten aktiv, og ofte unøyaktig/skaper problemer. Så jeg er ikke overasket om Meny har deaktivert de pga dette.

Virker for meg som at butikkene har en god plan, om noe naiv. Mens ansatte ikke får betalt nok/har for mye å gjøre til å håndheve disse nye tiltakene.

Har handlet jevnlig på disse butikkene siden det kom, aldri opplevd en ordentlig stikkprøve der de ser ned i posen.