View Single Post
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Selve kampanjen anser jeg som et bra tiltak. MEN jeg vil tro at det skal uhorvelig mange underskrifter til om det overhodet vil ha noe nytte og tviler dessverre sterkt på om dette vil være gjennomførbart. Uansett er kino-tiden på mange måter over da for det første er alt for dyrt hvis du sammenligner med strømmetjenester som Netflix og flere.
Vis hele sitatet...
Er helt enig i at kino er blitt kostbar moro, og at det fort koster mer enn det smaker. Prisen var medvirkende til at jeg sluttet å gå på kino.

Jeg håper virkelig at dette er noe folk orker å engasjere seg i om de er ivrige kinogjengere. Kino er jo et flott kulturtilbud, og det å se en film på virkelig stort lerret er for mange den aller beste måten å se film på. Om det er slik at mengden reklame gjør at folk slutter å gå på kino eller at reklamene reduserer antallet filmer de ser så blir jo den ekstra reklamen et tveegget sverd for kinoen. De øker antallet reklamer for å forsøke å få mer inntekt som igjen kan brukes på å øke tilbudet. Men om det fører til færre solgte billetter så hjelper det jo ikke.

Sammenlikningen mellom Kino og Netflix blir helt feil i mine øyne. Kino er ferskvare. Netflix er gamle minner om igjen til veldig stor grad, ja bortsett fra serier da. Men filmer er ikke Netflix veldig gode på. Og det ser en jo når man tar med at Netflix tidligere hadde veldig mange flere filmer som nå er vekk, grunnet at Netflix ikke fornyet avtaler med selskapene som satt på rettighetene. (skjønner hvorfor men det er en annen debatt)

Det er mange som taler for sin syke mor i underholdningsbransjen. Selskapene klager støtt om alle pengene de taper på pirater, artister klager og skuespillere klager. Tiden da enterteinere kunne gå i studio en gang i året å gi ut en CD uten turne og liveshow er forbi. Vår oppmerksomhet har stor konkurranse fra alle kanter og ting blir nok aldri slik de engang var.

Kanskje bransjen skulle forsøke å kaste de gamle forretningsmodellene over bord og heller gå bevist og fokusert inn i fremtiden fremfor å dagdrømme om fordums glans og en virkelighet som aldri kommer tilbake? Det er ikke sikkert nøkkelen til inntjening er slik den var fra 60 tallet av. Kanskje må bransjen få ferske gode filmer kjappere ut til alle land? Kanskje må storfilmene kunne streames lenge før?

Budsjettet vårt er begrenset og vi har alle våre tilmålte kroner vi kan bruke på underholdning. Men kanskje er det lettere å bruke disse kronene på underholdning om ting gikk litt fortere? Om storfilmer kom raskere på blue ray og streaming enn de gjør idag er jeg sikker på at langt flere ville betalt for seg. Men for filmbuffs så er det ikke noen reelle lovlige kandidater som man kan betale for å få bred tilgang. Alt fra klassikere til smale filmer. Årgangsfilmer og nyere. Men de alternative kanalene for film og underholdning de har alt folk ønsker og ennå litt til. Og kun bransjen selv kan gjøre nødvendige tilpasninger slik at folk heller velge å betale for seg fremfor å konsumere gratis.