View Single Post
Det har alltid vært relativt vanskelig for meg å prate i telefonen, men i det siste har det blitt vesentlig forsterket og jeg er litt usikker på hvorfor det har blitt slik. Jeg har en teori om at sosiale ferdigheter er ferskvare og det er mulig at dette bare er et symptom fra litt mindre eksponering i hverdagen mtp. den merkelige situasjonen vi er oppe i for tiden. Samtidig er denne forklaringen litt for enkel ettersom jeg vet av erfaring at det er noe jeg alltid har strevd med uten å ha noen klar formening om hvorfor. Frykter ikke noen konkret hendelse og det går greit, det er kun en angst rundt å hoppe i det.

Når det kommer til angst og frykt så er det i praksis bare en ting som fungerer og det er å utsette seg for det man vegrer seg for å gjøre, dette er jeg inneforstått med, likevel er det slik at jeg kvier meg så for å ta telefonen eller å ringe andre opp igjen - selv når jeg vet at jeg forer "monsteret" ved å la være.

Jeg undres veldig på hva det er som forårsaker det fordi jeg kan ikke helt sette fingeren på det. Er svært talefør, ikke sjenert og ikke flau for stillhet etc. og har ingen problemer med å føre en samtale ved fysisk tilstedeværelse- tvert i mot, men er enormt utilpass hvis jeg ikke kan se folk jeg prater med.
På det verste orker jeg ikke en gang ta telefonen hvis eksempelvis en av mine eldste venner ringer og etterpå så kjenner jeg på en utrolig fortærende skam. Som på alle områder man "kommer til kort" i livet så er skammen noe av det tyngste å hanskes med og det blir en selvdestruktiv spiral.

Jeg undres på om det er sosial angst som i hovedsak undertrykkes eller "mestres" i hverdagen som her kommer opp i en form for trigger fordi dette er noe jeg i praksis ikke håndterer. Spør forsåvidt ikke etter råd eller løsninger, men erfaringer og tanker. Finnes det noen form for universal løsning hvor man til en hver tid kan snakke og samtidig se folks ansikter om man ikke har Facebook?



Siden Freak.no ofte ligger høyt oppe i googles søkemotor og mange kanskje vil klikke på denne tråden i håp om å få litt hjelp så slenger jeg med disse velmenende rådene som aldri har fungert for meg;
  1. Smil før du mottar og mottar anrop. Dette kan høres dumt, men det hjelper deg med å slappe av og formidler en følelse av den personen du snakker med.
  2. Belønne deg selv etter å ha gjort vanskelige samtaler ved å tilbringe litt tid på å gjøre noe du liker.
  3. Visualiser selv lykkes å lage eller motta samtaler. Tenk deg en positiv samtale og føl deg bra etterpå.
  4. Hvis du er bekymret for å forstyrre noen når du ringer, spør om du fanger personen på en dårlig tid. Hvis personen er midt i noe, gir dette ham muligheten til å tilby å ringe deg tilbake.
  5. Hvis noen sier nei eller avslår en forespørsel, innser du at det kan være mange grunner som ikke har noe med deg å gjøre. Prøv å ikke lese for mye i handlinger til noen andre.
  6. Gjør litt forberedelser før du ringer, men ikke gå over bord. Vet generelt hva du skal si, men prøv å forutse at samtalen kanskje ikke går akkurat som du har planlagt. Hvis det er viktige poeng som du må ta opp, sørg for å skrive dem ned og holde dem hendige.
kilde