View Single Post
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
På en del typer sprit og stort sett alt av øl så står det svensk tekst på flaska/boksen. Så ville ikke stått og fortalt politiet at de er kjøpt på polet der du bor..

Kan likevel ikke se hvordan man kan bli straffet lenger inne i Norge, med mindre det er før første avkjøring på E6en eller noe.

La oss si at jeg bor i Norge, jobber i Sverige og har dame i Sverige. Overnatter annenhver gang hos meg og hos dama, og etter å ha vært et døgn i Sverige så har man lov til å ta med seg kvota inn i Norge.

Tar så med meg kvota på øl, tror det er 12 flasker om man ikke har noe annet. På en måned så blir det 120 flasker, la oss si jeg tar med alle 120 på fest til en kompis som bor i nærheten av grensa, og blir stoppa rett før jeg er fremme. Politiet oppdager at jeg er på Norsk side av grensa med 120 flasker Svensk øl, som er 100 % lovlig innført. Man kan vel ikke straffes for det?
Vis hele sitatet...
Som andre sier, det er mange grunner til å "lovlig" inneha litersvis av utenlandske varer. Du kan jo ha fortollet de. Det er også derfor tollvesenet er så sugen på å ta folk på fersk gjerning - for alternativene er vanskelig å bevise (mangelen på papirarbeid er kun et indisium - man er fortsatt ikke pliktig å oppbevare kvitteringer som privatperson). Tilsvarende mange som har forsøkt seg med "omlastingshistorien" når de blir tatt mer enn et par kilometer inn i Norge... med varierende hell.