View Single Post
Stoffet du sikter til sykofant, er mest sannsynligvis scopolamin, som kan skape delirium eller en delirisk ruseffekt ved inntak over 300 ug (mikrogram) via transdermale administrasjoner (opptak via huden). Scopolamin, atropin og hyoscyamin er psykoaktive substanser en finner i bl a nattskyggefamilien (solanaceae): datura (piggeple), brugmansia (engletrompet), belladona (nattskygge), scopolia (jmf: skopolamin) og hyoscyamus niger eller bulmeurt (jmf: hyoscyamin).

Disse stoffene er muscarinic reseptor antagonister, og substanser i denne kategorien er stort sett syntetiske med unntak av skopolamin og atropin, som er belladona alkaloider og derfor naturlige ekstrakter. Sistnevnte setning betyr ikke så mye annet enn at det forteller hvilket reseptorer i hjernen de fungerer på, og for de mer interesserte forteller informasjonen litt mer dyptliggende grunner for hvilke medisinske verdier stoffene har. For oss andre dødelige så holder det lenge å vite at stoffet skopolamin og atropin er veldig like, og utgjør blant annet hovedkomponentene som det høyt respekterte datura eller piggeple, består av.

Disse to psykoaktive substansene er kjent for å gi den deliriske effekten til piggeplefrøene, eller (noe mildere) bladene. Med bladene er samtidig inntak med alkohol også benyttet for å skape den deliriske effekten, men anbefales ikke pågrunn av uønsket effekt. Ha en sitter under en trip er hovedregelen! På frøene skal ikke samtidig inntak med alkohol forekomme, og jeg har hørt rykter om koma i verste fall. Andre verste tilfeller er selvsagt kronisk (langvarig) delirium (sløret psykose) og utvikling av sinnslidelser. En såkalt bad trip (uønsket effekt) er kanskje det mest karakteristiske og beskrevne effekten av daturas akutte rus og rusintoksikasjon. Slike effekter eller delirisk rus er heller regelen enn unntaket.

Delirium ifølge engelsk wikipedia, er ikke synonymt med "drowsiness" og kan forekomme uten denne tilstanden. Ifølge norsk wikipedia er det assosiert med redusert eller svingende bevissthet. Jeg benyttet sammenligningen med sløret psykose tidligere, fordi ifølge Henry Egidius psykologisk leksikon beskrives delirium som en forvirringstilstand (jmf: psykose) og omtåket tilstand (jmf: sløret). Delirium utarter seg litt forskjellig fra hvilket tilstand den er tilknyttet, som for eksempel demens, tremens eller abstinenshallusinose. Sistnevnte kan gå over til delir eller delirium tremens.

I tillegg har du tilstanden alkoholhallusinose, som differerer fra abstinenshallusinose. Alkoholhallusinose har en glidende overgang til alkoholpsykose. Alkoholparanoia og Korsakoffs syndrom er to eksempler på alkoholpsykose. Paranoia på alkohol er nært knyttet til forfølgelsestanker og sjalusi. Det er sammenlignbart med delirium tremens pågrunn av bevissthetstilstanden som er forstyrret (jmf: psykotisk). Delirium er i tillegg beskrevet som omtåket forstyrret bevissthet. Jeg bruker ordet sløret bevissthet. Går for det samme mener jeg.

Delirium oppstår særlig i sykdomstilstanden demens, med det forstås at demente er særlig utsatt, men differerer fra demens på graden av bevissthet. Det må være dementes karakteristiske svekkede hukommelse vil jeg tro at wikipedia sikter til, men tar jeg ikke helt feil, så er ikke nedsatt erindringsevne uvanlig på delirium heller. Delirium av skopolamin vil jeg anta har mye til felles med delir, siden det er beskrevet kraftige visuelle hallusinasjoner i tilstanden. En liten korrigering til meg selv der: Siden det er snakk om en modellpsykose, vil jeg anta at det er snakk om sammenlignbart med abstinenshallusinose mer enn delir, eller delirium tremens, fordi alkoholhallusinose, som oppstår inntil to døgn etter avsluttet inntak, er karakteristisk med forfølgelsestanker og hørselshallusinasjoner. Den har en helt annen karakter enn abstinenshallusinosen som er forstadium til delir, eller delirium tremens.

På lik linje som at LSD ikke kan sammenlignes med psykose, til tross for sin psykoselignende effekt, kan neppe datura eller andre skopolamin og atropin-holdige planter sammenlignes med delirium, selvom de er deliriske. LSD er som abstinenshallusinose sammenlignbart med at det kan sees på som forstadium til sine respektive psykose og delirium. Å bruke LSD som eksempel her slår feil ut uansett, men psykoselignende stoffer som PCP og Ketamin kan være bedre, spesielt førstnevnte av de to. I sammenligning tror jeg PCP rusen kunne vært tilnærmet i dette tilfellet alkohohallusinose, men det er bare her hvor jeg forsøker å vise differeringen mellom abstinens- og alkoholhallusinose med bruk av kjente psykoaktive stoffer og deres forskjellige ruseffekter.

PCP kan gis i større og større doser til en psykose oppstår, på samme vis som skopolamin kan gis i større og større doser til en delirium oppstår. Overgangen er glidende. Vi snakker da ikke om ruseffekten, som anses psykoselignende eller delirisk (psykotomimetika = psykoselignende). LSD kan også gis til en psykose oppstår, og sannhetsserum opererer i de områdene, mener jeg. Det er snakk om doser som skulle kunne brukes i tortursammenheng, og derfor være passe egnet som sannhetsserum, mente KGB, CIA og andre hemmelige tjenester som bl a Stasi, som en gang på 50-tallet startet eksperimentering med disse stoffene. Stoffer i tillegg til skopolamin, atropin og LSD som ble benyttet som sannhetsserum i eksperimenter var blant annet barbiturater, cannabis og nært helt rent etanol.

Av barbiturater kan pentothal-natrium trekkes frem. En ukjent substans kodet SP-17 ble av den hemmelige russiske tjenesten ansett som svært effektivt. Imidlertid er sannhetsserum-eksperimentene svært omdiskuterte med henvisning til at forsøkspersonene like gjerne var tilbøyelige til å lyve som til å snakke sant, og derfor var det ingen akseptabelt virkemiddel i tortursammenheng. En påstand om nyere tids bruk av sannhetsserum ble gjort av den nå avdøde ex-KGB offiseren Litvinenko, som påstod at presidentkandidat Ivan Rybkin ble dopet ned med en substans identifisert som SP-117. Flere dokumenterte prosjekter utført av CIA er også blitt kjent, så som MKNAOIMI, MKULTRA, MKDELTA, BLUEBIRD, ARTICHOKE og CHATTER.

I alle de nevnte prosjekter ble "mind control" det hemmelige formålet hos den amerikanske sikkerhetstjenesten. Uavhengig av resultater i vestlig og østlig del av verden, er stoffet skopolamin ansett som det nærmeste en kommer en reell sannhetsserum i dag, da utelukkende de russiske SP-17 og SP-117 som kun er kjent ved kodet identifikasjon (ihvertfal SP-17, men det er lett å mistenke forkortelsene til å ha noe med syntetisk skopolamin å gjøre, SkoPolamin = substans, 17 eller 117 = syntetisk versjon <-- spekulasjon fra meg..). Skopolamin er av de nevnte droger, preperater og substanser den eneste av de, som jeg vet om, som i tillegg til LSD kan tas opp transdermal, det vil si via (gjennom/opp i) huden, og avgi slike effekter som du beskriver, sykofant. Et tips er at det er skopolamin!