View Single Post
@jockek:

uPNP tror jeg kun er tenkt lokalt, og det er nok heller ikke ferdig implementert enda. Jeg tror kanskje tanken er at man skal kunne bruke STBen til å streame innhold som finnes lokalt på LANet. Jeg kan ikke se at det er påkrevd å ha uPNP-støtte for portåpning i routeren (jeg har ikke det). uPNP over LAN lever jo sitt eget liv uten at routeren bryr seg.

STUN-delen ser ut til å fungere, og jeg tror tanken er at den gir Altibox en mulighet til å trigge handlinger i STBen, som f.eks å be den oppdatere seg. Hva slags funksjoner i TR-111 er det du mener kanskje må være implementert på FMG?

Firmware-requesten sendes ved hver boot, men det lastes kun ned firmware dersom det faktisk finnes en ny versjon. Per nå er det B011 som er i bruk, og mine bokser lastet ned denne ved første gangs boot (det skjedde før provisjoneringen). Som nevnt, så har jeg versjon B011 lagret, men rotfilsystemet klarer jeg ikke å få lest.

Ditt punkt 36 har jeg også omtalt tidligere, og det er den eneste trafikken som går til internett under boot. Resten går på VLAN 101.

Når det gjelder multicast, så bruker den nye løsningen definitivt det, men den skifter jo til unicast så snart du går inn i et opptak eller pauser live TV.

Såvidt jeg kan se, så fikk ikke du heller provisjoneringen til å fungere bak eget utstyr (altså den der TMS-feilen på 80%)?

Tankene dine om å sette FMG bak eget utstyr er forsåvidt interessante, men jeg synes det er mer interessant når Altibox eventuelt får rullet ut løsningen som gjør at bridge mode kan brukes. Jeg håper det innebærer at STBene får alt de trenger via VLAN 101, fordi da bør det gå an å gi FMGen tilgang til VLAN 100 og 101 (men ikke 102) via egen switch, og så bare henge STBene på FMG. Hvis Altibox lager en slags kvasi bridge-mode i stedet, slik at FMG også trenger VLAN 102 for at STBene skal fungere, så er den muligheten borte. Jeg vil helst unngå at FMG skal være involvert i internett-trafikken min.