View Single Post
Nei nei nei, nå syns jeg dere synser for mye her.

Drit i å måle så mye, bare koble det slik som nevnt lengre oppe her, så ser du om det funker. Rød og blå leder på de 2 lengst til venstre, merket 4 og 5. Spiller ingen rolle om du bytter om på rød og blå leder. Du ødelegger ikke noe om du kortslutter rød og blå leder heller.


Men slik her er det:

Har du kun bredbånd, så vil du ikke måle noen spenning på linja.

Har du gammeldags analog telefon (evt. i tilegg til bredbånd) måler du 48V dc konstant.

Har du ISDN (som jeg tviler på at er noe særlig i bruk lengre), vil du måle 110V dc, som gradvis synker nedover, helt til den spretter opp på 110V igjen. Den er ikke farlig å berøre, men du kan få deg et skikkelig støt som kjennes ganske så godt! Merk at om du kortslutter ISDN, så vil sentralen gå i blokkering, og det kan ta noen minutter før den vil fungere igjen.

Det er ikke farlig å kortslutte en telefonlinje, det er systemer i sentralen som forhindrer at noe ille skjer.

Og ha i bakhodet, at har du ip-telefon (som går gjennom bredbåndet), så vil du ha summetone, selv om du ikke måler noe spenning på linja.

Og man trenger ikke noe spesielt multimeter for å måle på analog telefon eller ISDN, det funker helt ok med et slikt vanlig ett, bare husk å sett det på likestrøm. Det er kanskje mulig å få opp noen verdier på bredbånd med et slikt spesial som han over her prater om, men så vidt jeg vet, så er ikke dette noe som blir brukt av montører. Da er det Argus, et spesialinstrument for å måle på bredbånd, som gjelder.