View Single Post
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
240
Hvilken: "the Complete Stories of Sherlock Holmes" av Sir Arthur Conan Doyle

Hva: Komplett samling med de originale historiene om Sherlock Holmes. Med illustrasjoner fra "the Strand magazine." Holmes er en "consulting detective" - en jobb han har skapt for seg selv. Når politiet kommer til kort, eller noen trenger diskrét hjelp i diverse situasjoner, kaller de på Sherlock Holmes.

Hvorfor: Etter å ha sett tv-serien Sherlock, ble jeg veldig interessert i å lese de originale historiene. Heller enn å kjøpe en og en bok og (grøss) masse utgivelser av et gammelt blad, fant jeg en samling.

Hvordan: Jeg liker boken (bøkene?) svært godt. Har ikke blitt helt ferdig enda, da samlingen teller 1400+ sider. Måten Holmes deduserer hendelsesforløp basert på noen få små spor er virkelig imponerende - selv om han ikke alltid har rett.

"My eyes tell me that on the inside of your left shoe, just where the firelight strikes it, the leather is scored by six almost parallel cuts. Obviously they have been caused by someone who has very carelessly scraped round the edges of the sole in order to remove crusted mud from it. Hence, you see, my double deduction that you had been out in vile weather, and that you had a particularly malignant boot-slitting specimen of the London slavey."

Jeg liker bøkene spesielt godt fordi Sherlock Holmes i utgangspunktet er en helt vanlig mann - han bruker ikke noe spesielt fancy utstyr eller evner ingen andre har. Han tar det bare til et eget nivå; bl.a. har han skrevet en monograf om forskjellige typer tobakk-aske. Denne kunnskapen bruker han til å skille mistenkte.

Han vet utrolig mye om alt som har med kriminalitet, saker og spor å gjøre. På den annen side vet han ikke at jorden kretser rundt solen, og når han først får vite det sier han at han skal gjøre alt for å glemme det så fort som mulig. Holmes mener hjernen har begrenset kapasitet, og siden det ikke har med arbeidet hans å gjøre, er informasjonen unyttig og "tar opp plass."

Jeg vil absolutt anbefale samlingen til alle og enhver; om ikke annet er det en super bok å ha på hytta.