Tråd: Nord Stream
View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av exocytose Vis innlegg
Ukarina kommer ikke til å “vinne” noen krig, og Krim blir aldri igjen ukrainsk, med mindre, som du tror, Russland kollapser. Jeg tror det er lite sannsynlig, og heller ikke noe å håpe på, av hensyn til sikkerheten i Europa og hele verden. Som Craig Murray riktig påpeker, kommer resultatet av krigen (med mindre vi alle forgår i en atomkrig) til å være et man kunne ha blitt enige om uten krig, eller i krigens begynnelse. Naftali Bennet beskrev nylig i et intervju hvordan Ukraina og Russland gjorde fremskritt i fredsforhandlingene som Israel da garanterte, og hvordan Tyskland og Frankrike var positive til en slik løsning, men at forhandlingene ble sabotert av USA og Storbritannia - en feil, i hans øyne.
Vis hele sitatet...
Naftali Bennett sin påstand er totalt grunnløs og det finnes ingen beviser for at man var i nærheten av noe fredsavtale. Det har hele tiden vært kommunisert at eventuelle fredssamtaler helt og holdent står på hva Ukraina vil eller ikke vil. Kospirasjonsteorien om at Ukraina bare er en nikkedokke for USA og vesten er et klassisk talking point fra russisk propaganda. Hadde Ukraina vært under vestlig kontroll som du virker å forfekte så hadde de vært langt bedre forberedt på et russisk angrep. Vesten sto nærmest og skrek om hva som var på vei til å skje.

Dette startet ikke i 2022. Det startet i 2014 da Russland annekterte Krim-halvøya og starte et opprør i østlige deler av Ukraina, spesielt i Donbas og Luhansk. Det er bevist utover enhver tvil at Russland aktivt prøvde å lage et marionettregime i Ukraina.

Jeg tror en kollaps av Russland er unngåelig. Det er bare et spørsmål om tid. Den sosial kontrakten Russland har bygget opp siden 90-tallet er brutt. Det er det eneste som har holdt landet sammen.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Alle våre håp (om raseri kan kalles håp) om utfallet av denne krigen er ønsketenkning: Russland er ikke “isolert”, dette er bare vanlig vestlig selvsentrerthet, forbindelsen til Kina er ikke blitt svakere av krigen (ettersom Kina ser på den som en stedfortrederkrig mot USA, som de ikke har råd til at Russland taper), de politiske avtalene settes nå i stand for at Russland kan forsyne billig gass, som Tyskland tidligere har nytt så godt av, til markeder i Pakistan, India og Kina, Sør-Afrika planlegger militærøvelser med Russland, Saudi-Arabia er villige til å begynne å selge olje i en annen valuta enn dollar, Iran og Argentina er på vei inn i Brics, og Tyrkia og Saudi-Arabia vurderer det samme. Ingenting av dette vil vi høre, det er “russisk propaganda” og “fake news” alt sammen.
Vis hele sitatet...
Russland er ekstremt isolert, de har ingen de kan selge det volumet av gass eller olje til rett og slett fordi det ikke finnes infrastruktur til å gjøre det. Det er enorme avstander fra Russlands gassfelt til landene du nevner. Vi snakker et sted mellom 5-7000km. Det vil ta flere tiår å bygge ut slik infrastruktur. Det er ingen som kan kjøpe det de vil selge. Russland sine inntekter er ned nesten 50%.

Det finnes ingen annen valuta å handle commodities i enn dollar. Jeg orker ikke å gå igjennom alle årsakene til at det ikke lar seg gjøre, men hvis du er oppriktig interessert så anbefaler jeg deg å se denne fra Money & Macro på YouTube.

India og Kina benytter seg av muligheten til å handle billig gass og olje fordi de ikke er en part i konflikten. India og Kina har nok å gjøre med hver andre. Det er større sannsynlighet for en åpen konflikt mellom India og Kina enn det er at Kina invaderer Taiwan. Sør-Afrika, Argentina og Paktistan er land som er på randen av total kollaps. De tar absolutt alt de kan få og er villige til å gjøre nesten hva som helst. Vesten er ikke interessert i å fortsette å finansiere dem, så de står litt på bar bakke.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Politikk er maktkamp. Det er litt trettende å diskutere med en for hvem alt annet enn hans eget verdensbilde - eventuelt NATO-linja - er “propaganda”. Stadig mer underordnes en “Putins linje” og blir “russiske talking-points”, selv matter-of-fact beskrivelser av begivenheter. At vi ikke lenger evner å se forskjellen på en linje og faktuelle punkter som eventuelt kan inngå i en linje, er i mine øyne mer orwellsk enn alt annet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du prøver å si her. Det er jo bare russiske talking points du kommer med. Det er ingenting nytt i noe av det du skriver. Det virker som at du ikke evner å heve blikket.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Jeg “heier” ikke på Russland. Jeg sier det fordi alt ser ut til å mate din paranoia - f.eks. finner jeg det ytterst lite plausibelt at det ligger noen “timing” og koordinering bak Hersh sin artikkel og den kommende russiske offensiven. Men jeg ser et Vesten, og spesielt Europa, som nå skyter seg selv i foten. Hvis dette århundret virkelig er “Asias århundre” (selv har jeg mine tvil og tror ikke det blir noens århundre på grunn av klimakatastrofen), kommer Europa til å være et stagnert, isolert, deindustrialisert appendiks. Du tror derimot Russland står nær en forestående kollaps. Vi får se. Jeg håper ingen av oss har rett.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne forklare hvordan vesten skyter seg selv i foten.