View Single Post
Sitat av Alge Vis innlegg
Eventuelt så kan du lett lage en liten "slamfire shotgun" selv også bare få noen du kjenner med jegerprøven til å kjøpe noen patroner for deg. Du kan lage den liten nok til å få plass på innerlomma faktisk, søk den opp så ligger det oppskrifter lett tilgjengelig på nett, er ikke akkurat rakett forskning
Vis hele sitatet...
Å drive med slike fjøsmekkvåpen, kan også føre til uheldige effekter, ja, opp til Darwin-awards. Løpet og særlig kammeret til hagle må bestå av stål. Det bør heller ikke være hva som helst av stål. Altså dette var noe jeg lærte på jegerprøvekurset, som jeg tok våren 1988. Det er hvis en går med ei hagle over skulderen med ei bærereim i vinterskogen, så kan det dette snø ned i hagleløpet. Dette har i mange tilfeller vært nok, til at løpet eksploderer, og maltrakterer eller fjerner hånden på forskjeftet (hos normalhendte mennesker venstrehånda). Dette er kanskje eldre hagler, som har litt sprøtt stål. Men altså litt løs snø i løpet kan være nok til at løpet eksploderer ved avfyring. Så Mythbusters prøvde å kopiere dette, men de slet med å få dette til. Dette har nok mye med stållegering, hvordan dem utførte eksprimentet (dem satte pluggen i tuppen, mens snøen var kanskje like innved patronen) og moderne design på våpnene. Men iallfall her kommer du og foreslår nettoppskrifter, som kanskje bare foreslår jernrør. Muligheten er jo ganske stor, for at den som prøver et slikt våpen ikke er den samme som før etterpå. Jeg ville heller aldri ha båret noe slikt i ei lomme. Skulle dette gå av ved vådeskudd, så er du jo nesten garantert død, om løpet eksploderer. Mye søl kan det bli også. Men om løpet holder, så antar jeg det blir så kort, at haglspredningen blir formidabel. Altså du blir ganske solid skamfert allikevel. Hvis dette treffer noe annet enn armer og bein, så er også muligheten for en Darwin-award ganske stor her også. Innen en rekkevidde på noen få 10-m så er vel hagle noe av de farligste våpnene vi har.

De som har mage til det, kan jo google "dawn of the black hearts". Da får dere se Pelle Ohlin ligge, med blodsprut bortetter veggen, og hjernen ligge i en ruke på gulvet. Bildet er ekte, og er tatt av Øystein Aarseth. Våpnet som ble brukt? Avsagd hagle.

Kanskje ikke helt riktig å sammenligne hagle og rifle. Men når ei rifle med kaliber 308 (7,62 mm) samme som AG3 blir avfyrt, så er det 3000–4000 atmosfærers trykk i kammeret. Hagle har selvsagt lavere trykk, men endelig høyt nok! Det er ikke ofte en treffer på industrielle maskiner, som tåler samme trykk. Hydraulikk i gravemaskiner ligger på 200–300 atmosfærer. Gassflasker flest 200 atmosfærer. Dette setter ting litt i skala.