View Single Post
Sitat av Hvetebrød Vis innlegg
Et annet alternativ hadde vært å sette SFP rett i SG200 eller SG300. Dette har jeg også prøvd men blir ikke helt klok på hvilke innstillinger som må gjøres i switchen for å få til SFP -> WAN-port på ruter -> fra ruter til switch. Jeg prøver å sette VLAN 102 på port på svitsjen som SFP er koblet til og port som går til WAN på ruter. Det blinker og står i men jeg kommer meg ikke på nett. Jeg trenger å bli pekt i riktig retning, roter det litt til med begrepene trunk, aksess, vlan etc.
Vis hele sitatet...
Jeg ville skippet den medieconverteren i starten og fått det til med SFPen rett i SG300. For at dette skal funke må det være rett bølgelengde, og ut i fra det siste du skrev så har du kjøpt korrekt. SFPen må også ha Cisco-koding. SFP må også være Gbps (tilsvarende http://webshop.fiberworks.no/webshop...-c-p0000002871).

Dersom dette er på plass er det veldig enkelt. La oss si at SFPen representerer port 28. Da setter du port 28 til trunk. Definer så VLAN 100,101 og 102 (holder med 102 i starten egentlig dersom du bare skal ha internett). Legg VLAN 102 til port 28 tagged (102T). Deretter setter du feks port 1 til access, og legger 102 til porten untagged (102UP). Du må på port 1 da koble til en device konfigurert til DHCP-klient (eks en PC eller FW), og den får da din offentlige IP-adresse.