View Single Post
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Alle vet at de fleste som velger yrkesretta fag liker å jobbe med fysisk jobbing, og ikke sitte bak en pult å skrive! Så de kan godt trappe ned på diktskriving og sammfunnsfag innleveringer, siden de fleste synes dette er ett stort "ork"(slit)..
Tror også gratis varm-mat hadde blitt en stor suksess på alle skoler, både med tanke på konsentrasjon og mindre fravær!
Vis hele sitatet...
Dette er en holdning som skremmer meg, dette at vi skal spesialutdanne elevene til å kun kunne sitt fag. Vi lever i et demokrati, og selv om dette kanskje høres selvsagt og naturlig ut for flertallet, så ligger det veldig mye mer til demokratiet enn bare allmenn stemmerett. Utdanning er essensen i hele den demokratiske funksjonen, skolen skal ikke bare lære opp elevene til å lære seg et levebrød, med de skal også gi elevene et minimum av dannelse, slik at de selv i fremtiden kan bruke hodet til å unngå politikere som spiller for mye på folks uvitenhet. Derfor mener jeg det er absolutt nødvendig med et minimum av historie, samfunnsfag, og norsk med vekt på skjønnlitteratur, for det er nettopp i disse fagene elevene blir opplært til å bli demokratiske borgere.

Om skolen kanskje går feil frem, det er en annen diskusjon, men alt dette snakket om mindre allmennfag på yrkesfag får det virkelig til å gå kaldt nedover ryggen min.

Red.: Gratis varm mat til lunsj er noe jeg synes er helt latterlig at ikke har blitt innført enda. Dette kunne gjort underverker.

Red.: Så at Mith allerede hadde kommet med dette poenget, beklager gjentagelsen.
Sist endret av gulunderstrek; 6. februar 2010 kl. 23:01.