View Single Post
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Er ikke lykkefølelsen bare hvordan man føler seg på et gitt tidspunkt? Ta forhøyninger av serotonin som eksempel. Serotonin er en nervetransmitter som regulerer apetitt, søvn og humør. Tramadol gjør at serotonin oppholder seg lengre i synapsene mellom nervecellene, og fører dermed til en god og tilfredstillende følelse i kroppen (dog ikke for alle).

Forklar meg hvordan min lykkefølelse, når jeg fornøyd sitter å leser en bok med noen piller tramadol innabords, er mer falsk enn lykkefølelsen til person som fysisk har kravlet seg opp på toppen av et fjell, og nyter forhøyede nivå serotonin pga treningen?
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg er enig med deg at begrepet "falsk lykke" blir litt for dumt. Problemet med rus er at det ikke er en belønning som hjernen gir deg fordi man faktisk har oppnådd noe. Man får dermed ikke de samme assosiasjonene som etter f,eks trening. Man kan ikke gi seg selv "'æren" for lykken man har fått. Dette kan fort bli et problem om rusopplevelsene er majoriteten av "lykken" du får i løpet av en lengre tidsperiode.
Sist endret av Mirage; 22. november 2016 kl. 21:39.