View Single Post
Sitat av EmteX
Nei, noen lurte på hvorfor jødene ble fremstilt som griske i den satiriske tegneserien (jeg angrer jeg la den ut, jeg burde forstått hvor det bar hen), og svaret mitt var at de tok med seg mye rikdom da de forlot Egypt, slik det står i bibelen.
Vis hele sitatet...
Godt at du forstår hvorfor det ble ganske så feil. At de tok med seg mye rikdom fra Egypt, forteller veldig lite om de er griske eller ikke. Enten kan disse rikdomene historisk ha tilhørt jødene, eller det kan argumenteres at det er rett og rimelig å ta med seg litt av egypternes (faraos?) rikdommer etter å ha blitt holdt som slaver.

Der tegneserien *virkelig* tabber seg ut er å tegne at jødene forlater egypt med flotte mercedes og tv og alt sånt. Det er et forsøk på å tegne jødene som et historisk, og nåværende, grisk folkeslag, noe som ikke bidrar til noe annet en usaklig jødehat.

Det som er problemet med at du postet denne "satiren" er at den er åpenbar ensidig og med en klar agenda i forhold til Jødene. Derfor er det grunn til å spørre om ikke du har en ensidig agenda i forhold til Jødene (noe jeg tror du har)

Sitat av EmteX
Ja, men er det da ikke litt rart at historikere som presenterer beviser, blir (kan bli) dømt til 20 år i fengsel?
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig litt halveis enig. Nå skal det sies at disse bevisene som nevnt historiker har lagt frem er slette bevis og ignorerer alt annet vi har av bevis, altså at det ikke er vitenskapelig. Jeg er en sterk proponent av ytringsfrihet, men samtidig har jeg litt forståelse for at Tyskland gjør som de gjør ettersom de er historisk ansvarlig for en del "ting".

Sitat av EmteX
Romerriket interesserer meg. Visste du at historikeren Marcus Tullius Cicero skrev følgende om jødene:
"The Jews belong to a dark and repulsive force. One knows how numerous this clique is, how they stick together and what power they exercise through their unions. They are a nation of rascals and deceivers."
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva poenget med dette argumentet er? I en annen tråd (hva om tyskland vant krigen) trakk du også frem at jøder styrte MTV. Du trekker også flere ganger frem at Sovjet var styrt av jøder. Kan du forklare din hensikt med disse utsagnene (som jeg ikke kan forstå var helt relevante i forhold til de gjeldende diskusjonene).

Sitat av EmteX
Mange Japanere ble buret inne i USA. Det visste du vel ikke? De ble også sett på som en fiende i det landet de oppholdt seg i.
Vis hele sitatet...
Og poenget er? Gjør to gale ting en ting rett? Du svarte ikke på spørsmålet hans.

Sitat av EmteX
Kan jeg få en kilde? Eller en link til en tale hvor Himmler sier at nazistene systematisk drepte jøder?
Vis hele sitatet...
Hm. Jeg klarer faktiskt ikke å grave opp linken igjen (jeg søkte på google etter holocaust confessions eller noe i den duren). Det var iallefall noe om Himmler som i 1943 sa på radioen til det tyske folk at "vi er nå i ferd med å fullbyrde svaret på det jødiske spørsmål i øst" eller noe i den duren. Det er ikke godt nok uten en konkret kilde, det vet jeg. Jeg skal prøve å se om jeg ikke klarer å finne den igjen senere.

Men jeg kan henvise til andre kilder hvor ledende nazister mer eller mindre innrømmer utryddelse av Jøder. F.eks skrev Joseph Goebbels i sin dagbok 12 desember 1941 ""In respect of the Jewish question, the Führer has decided to make a clean sweep. The world war is here, the annihilation of the Jews must be the necessary result.”

Poenget mitt er at det finnes kilder fra nazistene selv som indikerer at de drev med utryddelse av Jøder.

EDIT: Her har vi et offentlig utsagn av Goebbels iallefall: "It would do the Jewish press in New York and London too much honor to give any attention to their bloodthirsty commentaries on the air war and the war of nerves. They will have to pay for it with the extermination of their race in Europe, and perhaps far beyond."

Noen flere utsagn fra andre kan finnes Her.


Adolph Hitler speaking to a crowd at the Sports Palace in Berlin, 30 January 1942.
"And we say that the war will not end as the Jews imagine it will, namely with the uprooting of the Aryans, but the result of this war will be the complete annihilation of the Jews."

Adolf Hitler
"Nature is cruel; therefore we are also entitled to be cruel. When I send the flower of German youth into the steel hail of the next war without feeling the slightest regret over the precious German blood that is being spilled, should I not also have the right to eliminate millions of an inferior race that multiplies like vermin?"

Er det ikke ganske klart at nazistene hadde som overleggende intensjon den totale utryddelsen av jøder?

Sitat av EmteX
Holocaust? De minst 30 millioner Kristne som døde i hendene på jødiske kommunister i kommunist-Russland i de fryktede Gulag-leirene? Noen som har fått tilbud om "Røde-Busser"?
Vis hele sitatet...
Sovjets utryddelse av millioner av mennesker er fryktelig og det er et poeng at det har blitt noenlunde undervurdert i historien.

Men det utsagnet ditt her er irrelevant for den debatten du startet. Det var ikke det faktum at en god del av dem var kristne som gjorde at de ble satt i Gulag og senere henrettet, men andre faktorer som f.eks politiske overbevisninger og mistanke om den minste spor av motstand mot regimet. I kontrast så gikk nazi-Tyskland konkret etter mennesker som var av jødisk tro eller rase. Begge er eksempler på umenneskelige handlinger, men de har som sagt forskjellig begrunnelse.

Om en grusom handling er mindre i fokus i media og historien, gir deg ikke rett til å bortvise andre grusome handlinger.

Uansett; Jeg vil spørre deg et spørsmål. Synes ikke du at nazi-tysklands uttalelser og handlinger i det *minste* peker drastiskt mot en utryddelse av mennesker basert på at de er jødiske? Da tenker jeg på den systematiske fratakelsen av jødenes rettigheter før krigen. Og deportasjonen av millioner av jøder til konsentrasjonsleirene under krigen.

Rasisme er nok for det meste bygget på menneskelige teorier.
Med umenneskelige resultater.
Sist endret av Kinseek; 3. desember 2005 kl. 15:25.