View Single Post
Erkjenn at du har diagnosen bipolar og at det er en god sjanse for at du er (på vei) inn i en hypoman eller manisk episode.

Jeg håper for din del at det er det første og ikke sann mani.

Å be en manisk person om å kutte skjermtid for å få sove er som å be en person på toppen av en amfetaminrus om å gjøre det samme. Hjernen under en sånn episode er bare ikke mottakelig for kamille-te og nattasang. Det behøves ofte litt sterkere lut for å stoppe progresjon.

TS, hvis du ikke vil bli innlagt (noe jeg synes du bør vurdere sterkt), så må du kontakte noen som kjenner til deg og konsekvensene av diagnosen din snarest. Mani er noe av det skumleste jeg vet om. Jeg har kjent folk som har gjort alt fra å havne i milliongjeld til å hoppe ned fra hustak fordi de trodde de kunne fly under en sånn episode.

Selv opplever jeg kun «hypomani» –basically mani uten psykose– men det kan være tortur nok når du ikke får sove på to uker, blir hyperseksuell eller aggressiv, fanget opp av fikse idéer og ansvar for prosjekter du ikke vil ha mulighet for å fullføre når du før eller siden kræsjer ned i depresjon.

Et annet problem med bipolar er at det er en såkalt «progressiv» tilstand. Ikke progressiv i den forstand at den er for homobryllup og varmmat i skolekantina, men i den forstand at omfanget øker over tid - både de depressive og maniske fasene. Det er en stor sjanse for at denne episoden kan bli værre enn den forrige.
Sist endret av Svartbak; 7. januar 2019 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.