View Single Post
Sitat av aarst0g
Jeg røyker cannabis ca 2-3 ganger i mnd. Jeg lurte på om dette er noe jeg burde legge på hylla, siden min bror ble schizofren av sitt rusmisbruk (speeda hver dag i 2 år). Cannabis er jo mye mindre farlig enn amf da. Men er dette virkelig så klokt av meg, med tanke på gener osv? Det sies jo at hasj gir schizofreni nå.
Vis hele sitatet...
SVAR

Jeg ville lagt cannabis'en på hylla isåfall hvis jeg var deg.

BEGRUNNELSE

Selv om en i din nære familie har fått den diagnosen, og det foreligger en sammenheng mellom arv og schizofreni, så behøver - la meg få lov til å putte inn heldigvis - ikke dette bety at de samme anlegg ligger hos deg. Dette er en særdeles vanskelig sykdom å sette diagnose på, og mange psykiske lidelser har lignende symptomer, dog uten å være sidestilt like alvorlige senvirkninger eller ansett like vanskelig å behandle.

Dette er self før broren din begynte å putte i seg risperdal, og lobotomere seg fullstendig p.g.a. feildiagnose men det får bli en annen diskusjon, som ingen på forum er kompotente nok til å begi seg utpå allikevel.

Uansett, manisk depresjon, psykoser eller rett og slett en bedriten form for apati, atapi (husker ikke, stein selv) kan være av lignende symptomer som får en psykolog/psykiater til å mistenke schizofreni, særlig hvis diagnosen skal settes i forbindelse med cannabis.

ÅRSAK TIL BEGRUNNELSE

Alle som har røyket titt og ofte, merker sikkert at det er vanskelig å omstille seg øyeblikkelig etter siste marley - noen ganger kan det ta år, hvis depresjon eller psykose er tilfelle (stakkars han hvis psykose er tilfelle). Og Risperdal hjelper ikke, sikkert ikke prozac heller, på pasientens omstillingsbehandling, hvis feil diagnose ble stilt i første omgang.

Familien er klart de første til å merke personlighetsforandring på deres nære, noe som oftest har en tendens til å forverre kommunikasjonen mellom den syke og hans sosiale omgangskrets. Personer med eksempelvis psykose-lignende tilstander, vil straks oppfatte reaksjonen som truende og automatisk sette seg i forsvars-posisjon, noe som av andre kan oppfattes som ukontrollert skepsisme eller mental forstyrrelse.

EKSEMPEL

Biter broren din hodet av deg hvis du spør hva han har tenkt seg til helga, ville du oppfattet det som abnormal oppførsel, mens realiteten tilsier at bror din tolket spørsmålet ditt feil - og hadde rett og slett ikke lyst til å svare (bytt ut deg med mor, mor med far, far med andre så får du regla). Gjentas disse tilfellene, ikke nødvendigvis i den rekkefølga ofte nok, så vil kanskje en psykolog/psykiater stille spørsmålstegn ved atferd, og dermed påpeke en viss likhet med narssisme eller hva det heter for noe, og litt rådføring med nærmeste pårørende vil, avhengig av psykologens inneforståelse med sykdommen og hans syn på cannabis, føre til denne strenge diagnosen - og medisinering deretter.

Dette var bare et av mange eksempler jeg kunne trukket frem, der det er lov å stille spørsmålstegn ved når en lege oppfyller alle rammevilkår til å medisinere sin pasient. Schizofreni kommer nok i ulik grad fra individ til individ, og psykologens felt skal være å hjelpe pasienten til å leve med sykdommen, dette innebærer enda mere medisiner, medisinsk attføring, flere diskutable behandlingsmetoder a la elektro-sjokk (tja, hvis det er ille så), mere morsomme medisiner ingen visste fantes engang (ihvertfall ikke hvermann flest), mange kinkige situasjoner og forverring av eventuell aktuell sykdom (paranoia, psykose, depresjon, psykose, etc) med mindre det faktisk viser seg å være schizofreni (som er ille nok i seg selv, så dette er en tap-tap situasjon).

TIPS

Hver kommune, tettsted, by eller bydel skal i teorien ha en psykiatrisk sykepleier, som kan bidra til en kartlegging for et psykose-team, svært få vet om det, men det er her spesialistene er. For å gjenspeile problematikken i dag, er det opptil et års minimum ventetid, og det er stor pågang. Hans situasjon og forøvrig også din med tanke på spørsmål a la dette tror jeg skulle være gyldig nok å få en plass litt foran i denne køen, og disse i teamet vil være av nærmest ufattelig hjelp for ikke bare din bror, men også de nærmeste.

BESKRIVELSE PÅ FREMGANGSMÅTE

Kartleggingen foregår ved at en sosionom treffer deg/dere/din bror sammen med hans terapeut/psykiater/psykolog, og ut ifra hans behov, skreddersys et behandlings-program med tanke på å få sykdommen utberedet, eller avvise diagnosen og gradvis ta behandlingsbiten bit for bit, lokalisere det faktiske fenomen/sykdom/tilfelle - og medisinere deg, veilede dere, og hjelpe vedkommende til best mulig resultat og kanskje lettelsen av å ikke være så syk som først oppfattet.

ÅRSAK TIL BESKRIVELSE

Dessverre er det slik at dette er et ønske som må framlegges av deg/dere som person før en behandler eventuellt retter et slikt søknad, og terapeuten/psykologen må selv ha den oppfatning at han faller inn under et slikt behandlingstilbud. Jeg er litt usikker på om det er gratis innen fylte 30 år, men uansett koster det deg langt mindre enn hos en privat praktiserende uten spesial-kompetanse, og istedet for en 'konge' som fremlegger diagnose etter sitt syn, mens han kanskje har en pasient med "kun" midlertidig psykisk lidelse å forholde seg til + fler, så er psykose-teamet bestående av flere spesialister med tanke på å få hjulpet vedkommende gjennom vanskelige fenomen som psykose, manisk depressivitet, tvangstanker, paranoia eller schizofreni.

DÅRLIG EKSEMPEL PÅ BESKRIVELSE

De er der for deg på den lokale helse-stasjonen, og trengs videre henvisning til en av spesialistene som behandler deg, vil de hjelpe til med å bringe henvisningen helt frem til spesialistens kontor-pult, og ikke bare på post-avdelingen i det lokale helsetjenesten/legekontor.

ENDA EN DÅRLIG VITTIGHET FORSØKT AV PARANOY PÅ NFF

Det sprø igjen er at ingen psykolog/psykiater i den private praksisen opplyser om slike team, ei heller fastlegen, som henviser deg til psykolog/psykiater og forventer at de skal gi slipp på alt fra 250 kr/t til 750 kr/t og henvise deg videre. Heia Norge!


SAMMENDRAG OG TILLEGGSOPPLYSNINGER

* I psykose-teamet får du skreddersydd behandling utfra individuell oppfølging og ressurser som er tilgjengelig for det (avhenger fra kommune til kommune).

* Psykose-teamet har erfaringer fra langtids-rusmisbrukere til de som nettopp fikk sin første vrangforestilling på X - og ned til de som sliter med å våkne fra datura-delirium til 48-åringen med et barns sinn etter 12 år på lsd-tripp, de studerer og forsker det daglig og i sitt yrke, og de har større sjans for å lykkes eller tilby den beste behandling for din bror og bistå med gode råd til familie, evt. de nærmeste.

* Rus er intet krav for å bli vurdert for et psykose-team, men en alvorlig atferdsendring, bekymring eller symptom/plage er et must - fordi teamet generellt sett ikke kan avse sine dyrebare kompetanse for "blankskudd", hvis jeg får lov å kalle det sånn. Derfor bes en henvendelse fra behandlende terapeut eller fastlege (gjerne fra begge) så de kan ta for seg de områder som trenger det som mest (urettferdig, muligens - men slik er det her i landet)

AVSLUTNING (også en dårlig forsøk på å være morsom blant det alvorlige av Paranoy)

My best wishes, Paranoy
Sist endret av paranoy; 12. november 2007 kl. 20:29.