View Single Post
Har du det ikke bra hjemme? blir du mishandla på noen som helst måte? Isåfall så skjønner jeg greia. Stakk selv av hjemme ifra når jeg ung og kom aldri tilbake. Isåfall kan jeg gi deg tips i hytt og pine til hva du kan gjøre for både penger, husly ect.

Men om casen her er at du vil ruse deg men ikke får gå ut av mamma, så tror jeg du har et litt for bra liv.

Og stikke av fra familien å aldri komme tilbake er noe du må ta meget seriøst, du må skjønne konsekvensen av valget du vil ta, du må planlegge og du må være sikker på at det er dette du vill, leve på rømmen fram til du er 18 år er verken lett eller gøy, det er farlig, meget vannskelig og skummelt til tider. Du kan ikke bo hos kompiser i 2 år, det funker bare ikke. Det som kommer til å skje da er at du enten ikke har kompiser igjenn når du er ferdig eller at du blir kasta ut på gata i en fremmed by, og det er ikke veldig aktuelt for å overleve. Om man skal klare og overleve en plass, uten inntekt, husly eller varme i din alder så må du være på ett kjent territoriet.

Men om du nå først skal gjøre dette, så er det bedere at du gjør det någenlunde ordentlig så her er mine tips.

Om du ikke vill bli funnet av politi så dra til et annet fylke, i nærheten av en annen by du kjenner og vet litt om. Man bor ikke på gata i din alder uten at politiet stopper deg så det er uaktuelt, det du må gjøre er å gå et par timer ut i nermeste skog og så langt bort fra byen og turstier det går ant uten at det er alt for langt og gå tilbake. Når du har funnet deg en fin plass så må du bygge deg et SPS eller semi permanent shelter, masse fine tutorials på YT om hvordan du bygger disse i alle former og fasonger. Du trenger en hel rekke med utstyr om du skal overleve, en liten øks eller sag er ett must, sovepose er å ett must, den må tåle en god del minus grader (siden vi bor i kalde nord). Firesteel, dette er din beste venn, men om du ikke får tak i så har du en ny utgift og det er da lighter eller fyrstikker. For mat så kan du gjøre en hel hau med ting siden du er ute i skogen, alt ifra røtter bær og sopp (siden det er høst) men du må vite hva du kan og ikke kan spise. Du kan lage deg en bue og piler, lære deg å jakte på den primitive måte (veldig gøy når man får det til, men langt ifra lett) lage simple feller for og felle småvilt. Om du ikke klare dette så er det penger kommer inn i bildet, og det er derfor du ikke må dra så langt fra byen. Tom flasker blir din redning isåfall. Samle flasker i ett par dager så har du mat i noen dager. Telfonen må du kvitte deg med, Folk som bryr seg blir å gjøre alt for å finne deg igjenn så det er ikke akseptabelt og snakke med eller møte venner eller kjente, for tro du meg. politet vet hvem dem er om du velger og gjøre dette.

Blir du sjuk eller skadet så er det gameover. Da må du melde deg selv og kaste inn håndkle, alternatvitet til dette er døden eller permanente skader som hemmer funksjons nivået ditt.

Om du har det bra hjemme, altså at du ikke blir slått, eller mishandlet på noen som helst måte så anbefaler jeg deg å ikke gjøre dette. Og selvom du blir det så finnes det andre og mye bedere alternativer for en gutt på 16 år. Jeg snakker av erfaring.

Og til dere som velger og kritisere dette, det er bedere att gutten vet litt en at han bare hiver seg ut i dette uten å vite noe.