View Single Post
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Psykiatern min har ikke nevnt noe om blyforgiftning utifra det vi har testet, I såfall hvilke tester må man ta for å finne ut noe sånt?
Vis hele sitatet...
Hematologi, dvs. spesifikke blodprøver, og EEG (spesielt i CNS [central nerve system] sammenheng). Som f.eks når det påvises høy aktivitet ved en EEG-test kan - men ikke alltid - det være et resultat av blyforgiftning. Men jeg regner da virkelig at du har gitt psykiateren din alle relevante opplysninger denne bør vite for å ta de nødvendige undersøkelsene? Blyforgiftning er ikke så enkelt å diagnosere som jeg først påstod, men som jeg etter å ha lest meg litt mer om det forstod måtte spesifikk letes etter. Eller, dette gjelder kronisk blyforgiftning da.

Du har vel fortalt han/henne at det primært var bensin som du ruset deg på? Når ikke nevroleptikaen virker, og EEG viste forhøyet aktivitet, så begynner jeg nesten å lure. For øvrig er schizofreni en psykose, kamerat, mer korrekt - en psykoselidelse - dvs. en vedvarende psykotisk tilstand, men med perioder uten psykotiske utbrudd. Det tar lang tid å restitueres fra schizofreni, og i restitusjonsfasen så kan man oppleve med jevne mellomrom hengende psykotiske symptomer.

Ta det med ro - det er lenge igjen før den tid kommer at du får diagnosen residual schizofreni. Residual schizofreni karakteriseres vel med negative symptomer og hengende psykotiske symptomer, så hvis du fortsatt opplever positive symptomer er det mest sannsynlig at du ikke har oppnådd denne diagnosen. En gang per 6. mnd eller 12. mnd re-evalueres du for en eventuell ny diagnose hvis tilstanden er annerledes i forhold til hva som er forventet, hvordan du var eller hvordan nåværende situasjon utarter seg.

Det er viktig å opplyse psykiater/psykolog om alle positive symptomer, som negative (men de negative symptomene er mest observerbare, det trenger jeg ikke å gå inn på nå). Jo mer du får snakket med din psykolog om de positive symptomene, jo mer gradvis flater de seg ut. Å stole på medisin alene er nok en ønsketenking i psykiatrien, men de er med på å dempe symptomenes intensitet - forhåpentligvis slik at du fortsatt ivaretar den rasjonelle og fornuftige tenkesettet.

Innimellom vil det bryte ut en lettere kort episode (uten at du merker det selv før i ettertid, eller dog at du har en mistanke om at det skjer), selv under medisinering - men det blir ihvertfall ikke langvarig og mye lettere å kontrollere enn når du var uten medisiner. Så spørs det hvor lenge du har gått på medisinene dine også. En jeg ble kjent med på sykehuset måtte gå på Seroquel i nesten ett år/ett og et halvt år før de positive symptomene flatet ut og de negative symptomene ble synlig