View Single Post
Sitat av vitenskapelig
  1. Hele greien høres ut som et stort sjansespill, eller noe lignende til russisk rullet.
  2. Leste at problemene kunne stoppe etter nytt inntak av LSD. Er det noe i det?
  3. Kan ikke tro at HPPD er veldig utbredt, men hvem vet?
  4. Hva er forresten e`er?
  5. Kan hasj utløse HPPD?
  6. Hvilket stoff gir mest sjanse for HPPD?
  7. Er det andre psykoselignende lidelser som er direkte forårsaket av hallusinogener?
  8. Hvordan går det an å finne ut om man er disponert for psykose?
Vis hele sitatet...
a. Isåfall ser jeg for meg en tønne med plass til 1000 skudd, og at man sikter på foten. Liten sjanse for at skuddet går av, mikroskopisk for at det i tillegg blir infisert slik at man må amputere eller dør.
b. Det er nok fullt mulig, dog ingen sikker medisin.
c. Det er veldig sjeldent, men ikke uhørt. Folk tar fortsatt fly selv om de av og til styrter.
d. Piller, ecstacy. Ecstacy = MDMA, men dagens piller inneholder sjeldent kun det, og ikke alltid noe av det heller.
e. Tja. Har ikke hørt om det. Virker som HPPD hovedsakelig utløses av psykedeliske stoffer som virker direkte på serotoninsystemet.
f. Aner ikke. Tipper det er ganske likt over hele linja når det kommer til fenetylaminer og tryptaminer , selv om man som regel hører om tilfeller forårsaket av LSD eller sopp i og med at disse er mest utbredt.
g. Jeg har aldri hørt om noen andre lidelser som er "direkte forårsaket av hallusinogener", selv om en del tilfeller har blitt utløst i forbindelse med stoffbruk. Stoffene får selvfølgelig ofte skylden,
h. og det er dessverre umulig å forutsi slike tilfeller. En god start er selvfølgelig å ha en sunn psyke og å være selvreflektert og forholdsvis trygg på ditt sted i verden.