View Single Post
Vi er fortsatt litt offtopic her, men dette er interessant.

Jau, det blir nok litt søkt å tro at du på en tripp kan huske ting fra før du kunne snakke osv (uten at jeg har noen beviser på det motsatte, det bare virker fjernt). Når det er sagt er det ikke så rart man tror det noen ganger, har hatt de tankene selv.

Bare tenk dere en baby, for første gang utsatt for lys, farger osv. Det tar jo rundt et halvt år før man oppnår øyekontakt med dem (men de vender seg instinktivt mot ethvert ansiktsformet objekt (øyne nese munn), og de begynner å forstå at verden er i tre dimensjoner. Før det må jo alt bare være et sammensurium av farger og flytende former. De har ingen forutsetning for å skjønne hvor ett objekt slutter og et annet begynner, eller hvordan de er plassert i forhold til hverandre. Det teller som en tripp i min bok

Så nærmere babytilstand på tripp? Tja. Jeg tror det er begrenset hvor mye informasjon fra denne tiden som er lagret i hjernen, siden hjernen på den tiden har sitt fulle strev med å utvikle en måte å prosessere og forstå alle sanseinntrykkene den blir utsatt for. Men i det minste tror jeg det kan sette en i stand til å empatisere bedre med en baby når man vet hvor heftig det kan være og hvor lite man kan skjønne av det som er rundt seg, samtidig som man har en eller annen form for bevissthet.