View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av HeyHeyYo Vis innlegg
Fant de sammen med noen andre jeg er 100% sikker på, lik farge, bare ikke den typiske nippelen. Men helt lik farge på hatten, gjellene og stilk. Er du sikker ved din sak? Jeg tar ingen sjangser
Vis hele sitatet...
Det er sånn jeg også tenker. Skal erkjenne at jeg ikke er 100% sikker på at det ikke er flein. Det er mye som stemmer med dem, men det er også noe veldig off med dem. Jeg ville definitivt kastet dem selv, men om man finner sopp sammen med annen sopp, så spiller jo det også inn. Det kan være helt avgjørende for hvor sikker jeg føler meg på enkelte individer.

Det jeg legger mest merke til, er fargenyansene, og overgangen fra lyst til mørkt. Den er lys nederst og mørk øverst. Det er vanligvis motsatt på flein, når de har den "tørre" overflaten. Når de er våte og "glossy", så kan de være motsatt av det igjen. Vanskelig å forklare det på en bedre måte

Selve fargene er også "feil", eller i beste fall atypiske. Kombinasjonen av de brunfargene er ikke et kjennetegn for fleinsopp. Men igjen, så kan bilder lyve. Det er derfor sopp egentlig skal identifiseres av soppsakkyndige, i den virkelige verden =)

Analysen min er basert på prinsippet better safe than sorry. Men du gjør rett i å gå den etter sømmene, for lærdommens skyld. Den er ikke 100% sikker i dette tilfellet.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg

Rød prikk = ikke flein:

Vis hele sitatet...
Siden vi er inne på det. Interessant å høre hva du baserer denne analysen på, PVestlandia =)

Det er vel samme soppen som man ser oppe til venstre i bildet her:

http://i.imgur.com/1XUmmHY.jpg
Sist endret av mentalmelt; 17. september 2015 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.