View Single Post
Sitat av dumbmothrfckr Vis innlegg
Takk for svar! Telefonen min har full dekning på hylla der den (alltid) skrur seg av i mitt tilfelle. Har oppdatert telefonen.
Vis hele sitatet...
Kan det hende, at den fryser mens dekningsindikatoren på skjermen viser full dekning?


Sitat av dumbmothrfckr Vis innlegg
Magnetfelt dannet av vekselstrøm? Hm, jeg er ingen elektriker eller ingeniør men det høres logisk ut.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser den kontakta, så sliter jeg med å forstå denne idéen (selv om det er jeg som fremla den). Nå er ikke jeg noen elektroingeniør eller noe slikt!.. Jeg er utdannet bonde, så du må ta det jeg kommer med her med ei trillebår salt.
Men slik jeg har forstått det, så kreves det at det går en viss strømstyrke for at slike magnetfelt dannes. Det eneste jeg ser for meg, er en jordfeil. Antar du har jordfeilbryter i kåken. Den skal da slå ut, når det går noe nevneverdig med strøm igjennom jordkabelen etter det jeg har forstått. Isåfald er det et magnetfelt som skifter pol 50 ganger i sekundet. Det er enkelt å sjekke, sett et kompass eller en litt massiv jernbit i nærheten. Kompassnåla vil peke i ville retninger, og en skikkelig jernbit vil vibrere, da strømmen snur 100 ganger i sekundet (strømmen snur 2 ganger pr. bølge).



Sitat av dumbmothrfckr Vis innlegg
Likevel har jeg litt peiling på stråling etc blir litt bekymret hvis jeg sover 50cm under et "magnetisk felt" som er der konstant.
Vis hele sitatet...
Når du mener, at magnetfelt av dennetypen er farlig, så har du ikke nevneverdig peiling. Hvordan overlever da folk magnettomografi. Der ligger du inne i ei spole av superledende ledninger, avkjølt med flytende helium. De danner et så kraftig magnetfelt, så en skiftnøkkel blir en potensiell livstrussel du ikke klarer å holde igjen i noen lunde nærhet av magnetfeltet.

Hva med de som jobber på ei høyspentlinje med strøm i 8 timer i ett strekk? Da skulle de ha dødd av denne strålingen, hvis den var noe farlig. Den er ikke farlig, og du blir ikke påvirket av den! Så ta det med ro! Mest sannsynlig er det ikke mulig å komme i farlige magnetfelt på jordkloden. Etter en diskusjon her. Så har jeg lært, at nøytronstjerner har (/kan ha) et livsfarlig magnetfelt. Men det kommer ingen av oss, og komme halve nær noen gang uansett. De er alle mange lysår unna.