View Single Post
@janolov: Ok. Ser det er mange som klager over dette på FB-siden til Altibox, og de sier det er en kjent feil, så da er det jo rart at det virker hos deg. Sorteringen i seg selv virker nok hos alle, men den overlever ikke en reboot.

Sånn ellers så er det ikke helt stabilt her hos meg. Jeg har opplevd at den har hoppet uprovosert ut av et opptak man ser på, og jeg har også opplevd at det ikke går an å pause live TV. Etter en tid så kan det gjerne fikse seg selv uten at jeg gjør noe. I denne tilstanden går det heller ikke an å starte opptak som man har gjort tidligere.

Vet ikke helt hvorfor, men det kan hende det har noe med at jeg kjører en egen router på TV-greiene, som håndterer alle trafikk som skal gå til VLAN 101. Når en dekoder forsøker å nå en av disse rutene, så får den typisk en ICMP redirect fra min hovedrouter, slik at den i neste runde skal gå direkte på TV-routeren. Jeg kan ikke se at det alltid kommer en slik redirect fra hovedrouteren, men jeg er ikke sikker på hvorfor.

Sånn utover det så har jeg også forsøkt å finne ut hva slags trafikk dekoderen egentlig kjører mot internett, og det er fint lite. Faktisk kan jeg bare se at den under boot kjører en "POST /SecureClock/?Time HTTP/1.1" til services.wmdrm.windowsmedia.com. Altså noe DRM-greier. Ellers ser jeg ingen trafikk mot internett.

Edit: Jeg fikk fikset problemet med at det var litt bingo om jeg fikk svarte kanaler eller ikke ved oppstart. Problemet hadde med ICMP-redirect å gjøre. Ikke brennsikker på om det er dekoderen som ikke forholder seg til normal praksis, eller om det er routeren min som ikke gjorde det, men problemet løste seg ved å gi dekoderne router nr 2 som gateway via DHCP. Da er det den routeren som må sende redirect for trafikk som skal til internett, og som nevnt er det bortimot ingenting. Hovedmengden av trafikk går da direkte til riktig router, og nå booter dekoderne opp korrekt hver gang. Merk at dette kun er et problem om man har flere routere som deler på jobben. Går alt gjennom samme router betyr det ingenting, men den routeren må da jobbe hardere siden den får alt av trafikk gjennom seg.

Det jeg imidlertid har opplevd to ganger, er at når jeg ser et program fra programarkivet, så har dekoderen gått i frø etter rundt en halvtime. Da bare hakker lyd og bilde, og jeg får ikke sett noe videre. Menysystemet virker, men ingen kanaler. Etter en tid så kommer den seg igjen av seg selv. Eller den kan rebootes, selvfølgelig. Jeg aner ikke om dette er forårsaket av noe i mitt nettverk eller om det er lenger ute. Er det ingen andre som noensinne har hatt samme eller lignende problem?

Jeg sjekket også det med om 213.167.98.0/24 må routes til VLAN 101, og det ser ut for at det må det ikke. Det funker både der og via internett.

I sum kan jeg vanskelig skjønne "kravet" fra Altibox om å ikke ha FMG i bridge mode, for det er jo nesten ingenting som ikke fungerer over VLAN 101. Unntaket er den tidligere nevnte Microsoft-adressen som dekoderen snakker med (DRM), men den burde kanskje Altibox kunne klare å fikse gjennom VLAN 101 uten større problemer.

Sånn ellers har jeg et klart inntrykk av at det er noe dårligere bildekvalitet enn i den gamle løsningen. Alt ser mer komprimert ut, og kanskje spesielt opptak. Kan det være at de transkoder det som går inn i opptak (og programarkiv) for å spare plass? Tror jeg må teste litt mer nøye på dette.
Sist endret av mroek; 24. august 2017 kl. 01:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.