View Single Post
Nordmann er både en identitet og en etnisitet, så om du ikke har lange røtter i Norge kan du aldri bli nordmann. Du kan derimot bli norsk, om vi skal kalle det det. Å være norsk betyr at du har internalisert norske verdier, norske normer, norske tradisjoner og skal vi si norsk lynne.

Hvis du er norsk tror jeg de fleste vil akseptere deg som en hvilken som helst annen innbygger i Norge.

Noen vil kanskje reagere på at jeg sier at å være nordmann er forbundet med rase, men vil du si at du hadde blitt kineser etter å ha bodd i Kina i 40 år? Hadde dine etnisk norske blonde og blåøyde barn blitt kinesere? Tror du de hadde blitt akseptert som kinesere av en etnisk kineser? Det tror ikke jeg.

Hvis du derimot oppfører deg ordentlig, betaler skatt, er lovlydig og respekterer andre glir du rett inn i storsamfunnet, men nordmann er en etnisk identitet som jeg forbeholder dem som har dype røtter i Norge.

Dype røtter i et geografisk område har faktisk betydning, og den betydningen kan ikke trylles bort med politisk korrekthet.