View Single Post
Jeg vil ganske enkelt si "aldri".

Jeg tror det er litt inngrodd (og definitivt rasistisk) det at du er ikke norsk selv om du er norsk statsborger, du er en innvandrer.

Litt unikt med Norge er at vi dessuten bruker ett begrep som så pent heter andregenerasjons og tredjegenerasjons innvandrere. Det vil si at til og med dine barn og deres barn vil av mange fortsatt være stemplet som innvandrere, og ikke fullt ut "norske".

Når det er sagt så føler jeg at det norske samfunn er relativt tolerant ovenfor våre nye Nordmenn, men selve skillet mellom "de" og "oss" føler jeg står ganske sterkt uansett hva det står i passet ditt. Spesielt i litt mindre urbane strøk!

Sitat av Tihi Vis innlegg
Jeg vil ganske enkelt si "aldri".

Jeg tror det er litt inngrodd (og definitivt rasistisk) det at du er ikke norsk selv om du er norsk statsborger, du er en innvandrer.

Litt unikt med Norge er at vi dessuten bruker ett begrep som så pent heter andregenerasjons og tredjegenerasjons innvandrere. Det vil si at til og med dine barn og deres barn vil av mange fortsatt være stemplet som innvandrere, og ikke fullt ut "norske".

Når det er sagt så føler jeg at det norske samfunn er relativt tolerant ovenfor våre nye Nordmenn, men selve skillet mellom "de" og "oss" føler jeg står ganske sterkt uansett hva det står i passet ditt. Spesielt i litt mindre urbane strøk!
Vis hele sitatet...
Var litt kjapp på avtrekkeren før jeg svarte, og rakk dessverre ikke å redigere forrige innlegg.

---

Når det er sagt så er veldig sosialt klønete og si "sånt gjør vi ikke i Norge", hvis du skal kommentere oppførselen til fremmede. Dette kan du gjøre med kjente og kjære som har innvandrerbakgrunn, men ikke til fremmede du ikke kjenner.

Hvis du absolutt må tilsnakke fremmede for noe de gjør som du føler er "feil", så bør du heller trekke frem "normal folkeskikk" (som kan være så mangt) og kommentere den enkelte handling.

Uansett, ikke snakk til fremmede og kommenter deres oppførsel. Ingen gjør det hvis det ikke er noe veldig alvorlig, du har absolutt ingenting med hva andre gjør eller oppfører seg hvis det ikke går utover noen andre.

Les deg opp på janteloven, den står sterkt!
Sist endret av Tihi; 29. februar 2016 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.