View Single Post
Sitat av Keni Vis innlegg
Vi har en morder.
Vi idømmer han dødsstraff, fordi han har drept andre.

På hvilken måte synker vi ikke ned på nivå med morderen?

Eneste forskjellen er jo at den straffedømte blir drept under kontrollerte omgivelser, mens ofrene hans ikke ble det. Og han får kanskje et valgfritt siste måltid.

Alt dette er uansett bagateller når resultatet er det samme. Et dødt menneske. Det er så unødvendig.
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at det mest korrekte er å mene at dødsstraff er dumt, men vil gjerne høre et grundig argument mot at det skal være umoralsk å kvitte seg med individer som bevisst tar andres liv og etter min mening frasier seg sine rettigheter. (At staten blir en morder er nå så - det er en forskjell å idømme dødsstraff som reaksjon og å drepe uskyldige.) Blodhevn er et undervurdert konsept.

Til den aktuelle saken er jeg fullstendig uinteressert i å rehabilitere Breivik. Å bruke alle våre ressurser på å sette en slik person sammen igjen for å leve livet sitt videre blir helt over the top liberalt.

Men, hadde det blitt en avstemming eller på noen måte opp til meg, ville jeg nok stemt mot dødsstraff. Jeg sier bare at i helt ekstreme tilfeller kan det ha noe for seg. Vi drepte da folk etter andre verdenskrig etter ekstraordinære debatter i stortinget. Skulle dratt frem noen gamle protokoller.
Sist endret av downing; 23. juli 2012 kl. 21:16.