View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Knert1: Det er en viss forskjell. Hvite er de dominerende på mesteparten av planeten og har vært det i ganske lang tid.
Ja hvite kan utsettes for rasisme, men du kan ikke stå her med et streit ansikt å påstå at det kan sammenlignes med den den lange og systematiske rasismen og intoleransen som mørke har blitt utsatt for over lengre tid.

Det blir litt tafatt å sammenligne at en med mer melanin enn meg kaller meg "cracker" med hvordan h*n diskrimineres i alt fra arbeidslivet til fritiden.
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å sammenligne noe. Det stemmer at det historisk sett har vært en skjevfordeling, jeg påpeker bare at hvite også kan bli utsatt for rasistiske handlinger.

robhol: Ja, det var sånn jeg oppfattet det du skreiv. Det resonnementet du lurte på om var uklart baserte seg jo på som du selv skreiv: "Sjokk: ja, hvis du er hvit i et miljø der hvite er majoriteten, så er det relativt usannsynlig at du har blitt alvorlig diskriminert imot på bakgrunn av hudfarge. Er ikke det faktisk temmelig innlysende? Eventuelt hvorfor ikke?"

Det kan være andre scenarier hvor man er en hvit minoritet og kan oppleve rasisme.
Sist endret av knert1; 21. november 2022 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.