View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
*pi kom med et poeng som jeg ikke har sett noen besvare:

Dere som tåler Antonsen-episoden så inderlig vel - hva for slags kunnskap har dere om grov hets, sjikane, trakassering, mobbing, trusler, villet ekskludering ol.?

Vet dere egentlig hva slikt kan gjøre med en person, for så vidt enten den personen "trenger å ta seg sammen" eller ikke?

Har dere en standard på mental hudtykkelse og hvilke gjerninger som er hvor alvorlig?

Har dere vært offentlige personer eller samfunnsdebattanter rundt betente temaer i årevis selv og blitt utsatt for disse tingene?

Annen erfaring med å ha vært "minoritet" i en eller annen sammenliknbar sammenheng?

Eller skal alle bare tåle alt uansett, unntatt at media rapporterer om grove rasistiske episoder med kjendiser på byen?
Vis hele sitatet...
Det der er dårlig stil, du kan ikke kneble noens meninger bare fordi de har et annet utgangspunkt.

Hvordan skal du i det hele tatt definere "sammenlignbar sammenheng"? Hva som er føles som hets for noen er en bagatell for andre.
Tjukke folk blir systematisk diskriminert i klesbransjen, blinde opplever diskriminering, enkeltindivider som i utgangspunktet er en majoritet kan bli diskriminert og ekskludert innad i feks religiøse grupper, lave menn blir oftere avvist i datingmarkedet, suksessfulle kvinner blir hetset over en lav sko, narkomane blir diskriminert over hele linja.

Diskriminering og hets kan du finne i alle samfunnslag, så jeg synes ikke du skal begynne å sette de forskjellige situasjonene opp mot hverandre på den måten.

Det finnes ingen fasit for hva som skal tolereres, men jeg mener det må ligge litt mer systematisk hets/diskriminering til grunn før det skal bli en straffesak i rettsapparatet.
I dette konkrete tilfellet så ville det feks vært om Atle hadde fortsatt hetsen på sms dagen etter, eller at han gjorde det samme med alle som var mørkhudede der den dagen.

Det er litt forskjell på å bruke hele fritiden din på å sende rasistiske meldinger til alle mørkhudede du ser og det å drite seg ut noen ganger. Jeg synes også det må være litt større takhøyde i den type settinger hvor episoden utspilte seg, ikke at det skal tolereres men Atle burde feks blitt utestengt fra baren som reaksjon.