View Single Post
Trådstarter
946
Sitat av Riskremen Vis innlegg
Regelverket er vel slik at lånetager(e) kan låne opptil 5 ganger års-inntekten.

Minus all annen gjeld som måtte være. Billån, studiegjeld, kredittkort ect..

I tillegg skal dokument avgift betales utenom banklånet noe de tar i betraktning når lånesum skal gies. Har iallfall jeg erfart

Eksempel:

Du har 600 000 i inntekt
= lånesum inntil 3 000 000kr


Du har billån på 100 000kr og studielån på 150 000

Din godkjente Lånesum blir da nedjustert til
2 750 000kr

Du har 450 000kr i egenkapital og vil kjøpe bolig til
3 000 000kr
Dokumentavgift (2.5%) på en slik bolig vil da koste 75 000kr

Du vil da ha nok inntekt og egenkapital til å kjøpe boligen med dit låneevne MEN mangler 75 000kr til dokumentavgift og banken vil enten kreve kausjonist eller at du sparer mer. (Eller gjøre untak for akkurat deg)


Er mange faktorer som slår inn for å få gjennomslag.

Egenkapital til selve kjøpet er en ting.
Så skal du ha penger til å betale dokumentavgift på bolig (125 000kr på en bolig til 5mill) og ha penger til å betale megler for salg av bolig.
Dette blir trekt rett av egenkapitalet ditt, som igjen senker låne evnet ditt.


Håper du forsto litt mer nå

Den nye 5ganger inntekt regelen kom i 2016-2017. Husker ikke helt i farten.

Den kommer til å ødelegge for veldig mange som vil etablere seg i store byer. Og vil føre til økt klasseskille da boligprisene har gått til himmels.

De ble vel laget for å holde prisene nede men har dessverre ikke hatt noen effekt.

Ingen er tjent med så høye boligpriser, nå må snart ballongen sprekke tenker jeg. Til slutt vil ingen normale arbeidstakere få huslån.
Tanken med en slik regel var god men det hadde ingen effekt.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for svar! Nå har jeg et mye klarere bilde av hvordan alt foregår

Du nevner at 5x årsinntekt regelen kom i 2016-2017 året, hvordan var regelen før dette da?

Til dere andre: takker for mye gode svar

Statusen min er per dags dato:

-Jeg har spart opp rundt 450tusen kr til nå, og regner med å ha rundt 500k til juni måned.
-Jeg har 2 deltidsjobber, og ca. per dags dato har jeg ca. 520tusen i årslønn.
-jeg har ca. 240tusen i studie lån

mine foreldre eier 2 hus(jeg eide den ene tidligere men ga det til de sånn at de kunne holde styr over begge lånene, slik at jeg kan "løsne" litt på gjelda mi, så per dags dato er det kun studie lån jeg har.
- Det ene huset leies ut og leieinntektene er gode der.

Slik jeg ser det ann nå, så vurderer jeg at de skal stille opp som kausjonister for meg. Er dette realistisk med tanke på at de eier 2 hus?
Sist endret av cplpro; 25. april 2021 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.