View Single Post
Heyhey! For rundt 5 måneder siden så ble jeg nødt til å ta en avrusning på akuttmottaket på Aker sykehus da det gikk fullstendig til helvete i påsken. Jeg er 25 år, og nå er jeg vanvittig lei av misbruket mitt.
Denne hendelsen satte i gang en skikkelig kjedereaksjon, og selv om jeg har prøvd å slutte med rus mange ganger før, fikk dette oppholdet meg på andre tanker. Rus har en gigantisk plass i livet mitt, og jeg begynner å bli livredd når jeg tenker på hvordan det påvirker alle mulige relasjoner, kroppen min, økonomien, og ikke minst psyken min.

Sykehusoppholdet var også første gang jeg har vært skikkelig ærlig med fastlege/psykolog om rusbruken min. En ting ledet til en annen og i løpet av oppholdet på Aker så fikk jeg en henvisning til ruspoliklinisk behandling. Etter å ha gått til psykolog med russpesialisering i noen uker så fikk jeg meg selv henvist til Valdresklinikken etter anbefaling av sponsoren min i AA. Det har vært en lang venteliste, og det har vært en brutal kamp for å ikke havne på hardkjøret før innleggelsen, men nå er altså datoen rett rundt hjørnet, og jeg gleder meg til å komme meg til fjells for å fokusere på edruskapet.

Jeg har rusa meg siden jeg var 16 år gammel, og det har gradvis blitt verre og verre. Mitt hovedrusmiddel er alkohol/benzo, men jeg har vel strengt tatt prøvd det meste.

Det jeg lurer på!

Er det noen her som har erfaringer fra døgnbehandling de har lyst til å dele? Eventuelt noen som har erfaringer fra AA's program. Slik jeg forstår det så opererer Valdresklinikken med en såkalt "Minnesota" model, dvs. at de tilbyr en intens behandling med masse gruppeterapi, morgenmøter og selvstendige oppgaver. Det hele sirkulerer rundt AA, og det er jo litt bibelaktig.. Men for å være helt ærlig synes jeg AA er stilig, og alt er jo bedre enn kjøret.