View Single Post
knutazz: hvor gammel er du egentlig, du virker som en pubertal drittunge.

Mener egentlig at man skal slippe å måtte definere seg i alle settinger, jeg mener:
hvor ofte må man ikke krysse av "mann" eller "kvinne" i en boks?
For folk som ikke ønsker å definere seg, eller som ikke passer inn en av boksene, kan det være veldig belastende å hele tiden må ta stilling dette, eller bli kalt noe annet enn de føler seg som.

I de aller fleste tilfellene er det kun i reklame-sammenheng - altså et firma som ønsker å putte deg i en bås, slik at de kan markedsføre seg deretter. Legg bare merke til på facebook - er du kvinne får du nesten utelukkende opp annonser som omhandler klær, sminke og den slags. Fordi det er sånt kvinner liksom skal bry seg om.
Dette har gått så langt, at jeg mener jeg har lest om kvinner som "skifter kjønn" på facebook bare for å slippe det derre skjønnhets-maset hele tiden.

Som noen nevner er egentlig bare på sykehus og i helsesammenheng at slike spørsmål egentlig er relevant.
Nettopp fordi en del sykdommer er knyttet til kjønn.

Det finnes mennesker som har en kropp som er BEGGE DELER, altså at man f.esk har penis, men også livmor.
Det finnes mennesker som har kvinnekropp, men føler seg som mann og omvendt.
Det finnes mennesker som ikke ønsker å definere seg som enten eller, som ikke føler seg som mann eller kvinne, men ønsker å være kjønnsnøytral
Det finnes mennesker som vil være begge deler, som noen dager vil gå med skjørt og sminke seg, mens andre dager ha et mer mannlig uttrykk.

Uansett: dette med eget kjønn bør være opp til hver enkelt å definere, eller velge og ikke definere.
Derfor mener jeg at hen bør innføres. Det er kun en vanesak å bruke dette pronomenet.
Ikke gjør det så jævlig vanskelig.
Det ville dessuten gjort at man f.eks i lærebøker slipper å skrive "hun/han" i alle tilfeller, da kan man bruke det nøytrale ordet "hen" eller "hin"

Vi lever alle sammen på denne jorden sammen, vi er nødt til å akseptere hverandre!
Og ikke minst ta hensyn. Bare fordi noen ikke passer inn i "din bås" for hvordan en mann eller kvinne skal se ut, gir det deg ingen rett til å være en DRITTSEKK.

Hets av transpersoner er veldig vanlig altså... http://www.tv2.no/a/7506219

Og husk at dette med forventninger til klær og uttrykk kun er en illusjon, noe vår kultur og samfunn har definert for oss. Det er ikke alle som passer inn i de forventningen.

TA en titt på Kong Luise med tights, langt hår og høye heler. Dette var moten for menn på den tiden:

http://www.google.com/imgres?imgurl=...8u4AD&tbm=isch