View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Å ta silikon er ikke helt det verste man kan gjøre, og jenter tar også silikon for kosmetiske grunner. Du "ødelegger" ikke noe med å ta silikonpupper.

Derimot å lemleste og ødelegge kjønnsorganet sitt, det er såpass ekstremt.
Vis hele sitatet...
Folk tar kirurgiske inngrep hver dag for å hindre reproduksjon, hvordan er dette forskjellig fra å bytte kjønnsorgan? Burde alle som blir sterilisert også legges inn på psykiatrisk avdeling?

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva hvis jeg føler et ubehag i min venstre arm, som om det ikke er min arm? Det går noen år og ubehaget blir verre og verre. Ikke smerte, bare at jeg føler at jeg ikke burde ha en venstre arm og at den ikke passer på kroppen. Jeg er ikke psykotisk. Jeg stikker til legen og sier at jeg føler at min venstre arm ikke er min, og at jeg ville følt meg mer komfortabel uten armen. Jeg spør legen om han kan kutte den av, jeg blir mest sannsynlig innlagt, hvem vet.

Eksempelet mitt er vel i prinsipp 100% samme sak. En helt frisk person som føler et ubehag over kroppen sin, og som finner ut at han skal ødelegge kroppen sin for å ordne opp i det. Å kutte av/vrenge penis vil jeg sammenligne greit med å kutte av sin venstre arm.
Vis hele sitatet...
Mener du helt ærlig at dette er en gyldig sammenlikning, eller kverulerer du nå?

For det første er spørsmålet om kjønn en vesentlig del av en persons identitet; ved å føle at kroppen ikke gjenspeiler hvem du egentlig er oppstår det en konflikt mellom opplevd og objektiv virkelighet. Denne konflikten gneger dag ut og dag inn, og gjenspeiles i alt du foretar deg og hvordan du lever livet ditt. Mange som finner seg selv i slike situasjoner søker desperat etter noe å identifisere seg med, men uansett hva de finner hjelper det ikke. Du kan prøve å bruke dette argumentet for armen også, men det blir helt usaklig. Ingen identifiserer seg så kraftig med sin egen arm.

For det andre vil det å miste en arm påvirke livskvaliteten noe helt enormt i fht å ikke kunne reprodusere naturlig. I dag er det tilogmed mange (helt friske mennesker) som av seg selv velger å ikke få barn.

For det tredje blir du neppe innlagt av å be legen kutte av deg armen. Han ser nok rart på deg, og spør om du kanskje ikke vil se en psykolog, men innlagt? Neppe.

For å svare på tråden ser jeg helt ærlig ikke poenget med et tredje kjønn. Jeg ser heller at kjønn blir mindre brukt i offisielle sammenhenger (som noen nevnte lengre oppe), enn at penger skal bli brukt for å implementere og forandre allerede eksisterende systemer.
Sist endret av Nether; 16. oktober 2015 kl. 06:28.