View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Helt klart.

Det er ganske forferdelig at vi potensielt kjønnslemlester barn bare fordi de ikke passer inn i en binær kjønnsform. Det vil være bedre for alle involverte parter om det var opp til foreldrene (worst case) eller at man ventet til barnet var gammel nok til å danne sin egen kjønnsidentitet, basert på det som trolig er barnets biologiske kjønn, eller i all hovedsak barnets biologiske kjønn. Jeg tror en av grunnen til at det ikke er noe man diskuterer er at det skjer svært sjeldent.

Blir du født som tvekjønnet / interseksualitet / disorder of sexual development i Norge vil leger gjøre en vurdering og ta det man mener er nødvendige skritt for å føre deg i en retning, enten mann eller kvinne. Det kan være alt fra ren hormonell behandling til operasjoner. Det er ingen vei rundt dette, og det er ikke nødvendigvis særlig medisinsk grunnlag for å gjøre noe så tidlig.

Det er også viktig at man skiller mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. Når det kommer til biologiske kjønn. I Norge i dag (og store deler av verden) har vi mann, kvinne og interseksualitet. Sistnevnte er noe du kan bli født, men ikke bli per dags dato. Det blir korrigert med operasjon og/eller hormonell behandling. Jeg skjønner ikke hvordan man kan argumentere mot et biologisk kjønn, eller mangelen derpå. Spesielt når det kan rettes opp senere i livet så det samsvarer med en persons kjønnsidentitet.

Men man skjønner hvor denne diskusjonen går når folk trekker paralleller til homofili og Downs syndom. Det er en problemstilling som kun angår de hvor det enten er tvil rundt reproduktive organer eller mangelen derpå. Det er svært lite som tyder på at det noe utover dette.

Kjønnsidentitet er nok langt viktigere når det kommer til identitetspapirer, da det er slik du vil fremstå. Jeg har enda tilgode å ta en passkontroll som også sjekker hvorvidt jeg har kuk eller ikke. Vi har tross alt mange andre gode biometriske måter å gjøre ting på, som fingeravtrykk og retina.
Sist endret av Deezire; 15. oktober 2015 kl. 13:48.