View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg
Høykvalitetstråd DrDoctor!
Takk for et utfyllende svar.



Det virker ikke hensiktsmessig at fastleger har gjennomsnittlig arbeidstid på 55 timer i uken. Det virker altså som vi trenger flere leger. Det medfører at vi trenger mer kapasitet i utdanningsinstitusjonene for legeutdanning. Snittet for å komme inn er for høyt. At én fastlege skal ha 1000 pasienter virker ikke som en optimal konfigurasjon, iallfall hvis du som jeg ikke synes halvtimen man får er nok tid til å både forklare seg, få vurdering og behandlingsplan.

At unødvendig testing kan medføre unødvendig behandling, som du og Folkeopplysningen belyser virker for ikke så mye et argument mot testing, som et argument for bedre mer presise tester og bedre behandling. Jeg innser at dette høres ganske utopisk ut, men man kan vel ta utganspunkt i at teknologisk utvikling vil fortsette, og jeg tror ikke idéen om at man skal foretrekke et normalt livsløp fremfor å avdekke sykdommer tidlig vil bestå i møte med bedre tester og bedre behandlinger. Det er iallfall noe å strekke seg etter.



Adolf Hitler er også et eksempel på det. Hans livlege fulgte tett opp på hans tarmsykdom og medisinerte med vitamintilskudd og Methamfetamin. Neppe et eksempel til etterfølgelse. Men både MJ og føreren hadde antagelig et bedre pasient-lege-forhold enn den gjengse nordmann har med sin fastlege. Begge er anekdotiske eksempler på et system som ikke er realistisk å innføre for en befolkning, men beviser ikke at systemet ikke hadde fungert.

Tilbake til tema - Et siste urealistisk punkt jeg skulle ønske fastlegen kunne, er å ha oversikt over og kunne henvise til eksperimentell behandling. Dersom de utvikler en ny type behandling på universitetet i Ås som kunne hjulpet meg, vil jeg ha en fastlege som vet om det, fordi jeg gjerne vil vite om det.

Ellers skulle jeg ønske fastleger generelt aktivt søkte etter å utvide sine perspektiver, slik du gjør her.
Vis hele sitatet...
Trenger mer leger inn i allmennmedisin ja, men det må bli mer attraktivt, spesielt mtp arbeidsbelastning. Er mange nok leger og flere blir utdannet, flaskehalsen er turnus før en får autorisasjon

1000 pasienter er ikke så mye sånn sett, har man en "normal" (utsnitt av befolkningen) liste så er jo de fleste av disse personer friske, og mulig man ikke ser dem på 10 år. Og noen hvis de får en snufs og kommer et pr ganger i året. Med 1000 pas (men mest ideelt i henhold til anbefalinger 800-900) så skal man ha god tid og lite ventetid. Har man en "tung" (feks eldre med flere sykdommer) liste så kan det bli mye arbeid og lengre ventetid.

Ofte er 20 min nok, noen ganger også 5 min. Noen trenger lengre tid, og da kan man sette av tid til det. Men 40 min + for belastende problemstillinger blir man som lege sliten mentalt, greit med en pause da. Man skal liksom "nullstille" seg til neste pasient.

Uenig med at MJ og AH hadde et godt forhold til legen der. De hadde god og hyppig tilgang. De ville ha og fikk, ukritisk. Et "Yes man" forhold vil du unngå.
Et godt forhold bør bestå i god kommunikasjon, ærlighet og gjensidig respekt.
Er ikke alltid legen vet hva som er best for deg, ikke alltid pasienten vet hva som er best for seg selv.
Er ikke en fasit for dette og det er et yrke i konstant utvikling.
Fastlege ordninger er ganske unikt på verdensbasis og gir stabilitet over tid og mulighet til å oppnå ett godt lege-pasient forhold.

Jeg kan feks se at den pasienten har det dårlig bare med et kikk i ansiktsuttrykket, jeg vet hvilke måned det er så jeg vet at det er nært årsdagen for det som skjedde for 5 år siden, jeg vet og at det er en nys jef på jobb som har satt personen til å gjør oppgaver som ikke er bra å drive med når pasienten har det slik, jeg vet det varer i ca 5-6 dager. Jeg vet at pas helst ikke vil snakke om det, så det blir en hånd på skulder, et nikk, sykemelding og velkommen tilbake om det trengs.
Grunnet situasjoner som det gjør at de som har fått et forhold til fastlegen, og som må flytte til annet sted i landet beholder gamle fastlegen og flyr opp for hjelp fremfor å få ny.

Folk flest er fornøyd med fastlegen sin: https://www.fhi.no/publ/2019/pasient...oret-i-201819/

Bedre tester prøver en hele tiden å utvikle, den som finner gull der blir rik. Men fucker du opp så blir en korsfestet: Sjekk ut: Elizabeth Anne Holmes

Noen ganger så dukker fantastiske tester opp: Sjekk ut Joy Milne =P

Overbehandling er ikke en bra ting. Feks antibiotika resistens er i fremmarsj, kommer en superbakterie så er vi bra fucked slik populasjonen lever nå. Svartedauen, easy fix med antibiotika, om uten. Kan gå bra skeis. I mange land er det "over-disk" ingen restriksjoner, og snart så kommer denne: https://www.who.int/news-room/detail...w-drugs-needed

Og nordmenn er flink til å pule rundt uten kondom.

Nei, du vil nok ikke gi fastlegen mulighet til å henvise direkte til eksperimentell behandling, du vil ha en fastlege som henviser til en spesialist som kan nok til å vite om det er bra å ta slik behandling, og slik er det jo nå allerede. Vi får ofte info om nye forsøk, behandlinger o.l Noen henviser jeg til universitet/sykehus om det er aktuelt. Noen melder jeg meg selv opp på. Men dette blir styrt av etiske komitèr, politikere og mer.
Sjekk feks: https://www.ntnu.no/cerg/frivillige. mange andre steder har slike forsøk. På tyngre studier med medisiner mot diverse så er det mer screening av personer

Noen ganger går det for jækla gale: https://universitas.no/sak/56422/hol-i-huet-pa-gaustad/

Noen ganger går det bra: https://www.dimsumdaily.hk/stop-hiccups-finger-ass/

Trenger eksperimentelle behandlinger og pionerene som lar seg bli testet på.
Når feks "alternativt" fungerer, og resultat lar seg reprodusere så blir det "skolemedisin"

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Skjønner at folk med rusproblematikk (tidligere) kan få en konsekvens som gjør at man ikke får "sterke" tabletter, jeg får vell vival da jeg har vært ærlig med lege og leverer prøve om han er i tvil om jeg ruser meg samt at jeg har fått meg jobb osv.
Jeg prøvde voltarol sammen med paracet og sarotex for å sove som skulle hjelpe på smerter uten at det funka.
Da jeg fikk paralgin på sykehuset brukte jeg 3-4stk av de 20 stk jeg fikk og etter det hadde jeg ikke vondt i ryggen på lenge før jeg ble lurt med på cageball av en kollega.
Legen min setter meg lett på Anti dep, og da blir jeg veldig uforutsigbar/amper og stressa. De gangene jeg har fått vival 5mg har jeg brukt dette i ca 2-3 dager så har jeg kommet tilbake til normalen.
Men har full forståelse for at det sitter litt langt inne for en lege å skrive ut vanedannende/musbrukerpotensielle medisiner til en med en uheldig bakgrunn, men alle fortjener en sjanse. Men er ikke vival å regne som mere vanedannende enn paralgin forte? Jeg har kun misbrukt benzo og ikke opioder allikavell skriver han ut benzo og ikke opioder, selv om jeg har så vondt at jeg bruker krykker å ikke for sove.
Stort pluss at du engasjerer deg som lege, flere skulle gjort det samme
Vis hele sitatet...
Ikke bra med Cageball når en har prolaps og går på krykker. =P Paralgin Forte fungere ulikt på person til person og på noen fungerer de ikke i det hele tatt.
I en akuttfase så kan de hjelpe. Ved feks ribbensbrudd så brukes det ofte, men ved ryggsmerter så har de som oftest ikke så god effekt.
Og ja, det er alltids unntak, ingenting er 100%.
En god smertelindrende effekt er å ta vekk fokus på smerten: feks: https://www.youtube.com/watch?v=4Yzi...el=brock138650 Men anbefaler ikke den heller til så mange

Spørs på hvor mye og hvor ofte. Allerede etter 6 ukers fast bruk kan man se abstinenssymptomer ved benzo. Og då kan du tenke deg fru Olga som har brukt det i 30 år =/ som er legemiddelavhengig, som ikke er klar over det, og som på folkemunne kunne blitt kalt "narkoman" Sjekk feks filmen Requiem for a dream - Sara Goldfarb, meget kjip situasjon

Personlig gir jeg alle en sjanse, skriver ut div benzo avhengig av problemstilling. Hos risikopasienter med urinprøver for å unngå sidebruk, om man vil selvmedisinere med "alternativ" medisin så får man ta det på egen kappe. Har også tatt urinprøve av eldre finfruer som mistenkes å drive med bingobytting av piller.
Behandling bør ha som formål med bedring og forhåpentligvis kurere evt tilstand.
Har de som har kommet tilbake med sin Sobril pakke pga de fikk et brett med rypper, vet de kommer til å pisse rødt og ved å være ærlig, fortsatt ha et bra forhold til meg = Man prøver igjen senere. Er jo lov å sprekke, kom tilbake når en er klar.
Sist endret av DrDoctor; 23. september 2020 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.