View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nature spirit: Betryggende å lese vi har like holdninger , vi tenker litt likt. Jeg dropper ikke kompisen min for dette naturligvis, men det ble en ganske amper diskusjon i stad hvor holdningen hans skuffa meg. Jeg vokste opp i borettslag og samme barneskole som dama hans og lurer litt på om jeg burde fortelle henne det så hun vet hva slags tanker han har om det å etterlate ungen om de skulle få en og forholdet skjære seg? Det var liksom en "fuck dat hvorfor skal jeg tørke bæsjen til en kid som jeg ikke engang gidder å snakke med mora til? Da gjør jeg jobben til to mennesker jeg ikke liker, mor/ex og evn ny stefar som ungen uansett kommer til å være mer med enn meg! Fuuux dat bro!" Snakka om kidden som noe som ikke var hans, og som en plageånd sendt fra mor, ikke tale på å hjelpe mor om det var slutt mellom de. Tilsynelatende ingen interesse for farsrollen. Han skjønte godt hvorfor kompisen hans hadde ditcha tre barn liksom og sa han ville gjort det samme om han fikk barn med ei han ble lei og slo opp med.
Vis hele sitatet...
Modig gjort av deg.

Dette er en del av livet, å møte utfordringer og holdninger hos andre man ikke kan tåle, og finne veier å jobbe rundt det på. Og hva en kan gjøre med det. Det er ekte personlig utvikling. Det tar tid å komme opp med bærekraftige løsninger på komplekse psykologiske problemer, som du i aller største grad har avdekket. Så la det ta tid, ikke handle overilt. Kanskje du da øker sjansen for å få fyren på bedre tanker.

For meg er det så enkelt som at man må tenke seg om før man hopper til sengs, og det var det jeg mente med kortsiktige verdier. Det er vel det som betyr mest, og det er et tegn på umoden holdning. Modenhet er noe som kommer med visdom og refleksjon. Derfor bør man oppfordre til å tenke over situasjonen og gjerne 50 år frem i tid. Vil man bli husket som noen som ikke tok sin del av ansvaret til barn man satte til verden? Er det noe ære og samvittighet i det? Prøv å få han til å tenke litt på det, uten å være fordomsfull, så har du en sjans. Ære og samvittighet stikker dypt hos omtrent alle.

Han burde ikke la sitt forhold med eks-ene gå utover barna, det er også urettferdig. Barna er sine egne individer som krever sin egen oppfølging og omgangskrets. Og han er en essensiell del av den omgangskretsen. Det behøver ikke skje med den aktuelle eks-en til stede.


Ja, tenkte egentlig å avslutte siste innlegg med dette, men bare glemte det: Dette er ting vi burde lære om allerede fra barneskolen av; Dette med psykologi, holdninger, verdier, tankesett, ansvar, respekt, etikk og andre undertemaer av psykologi. Og siden vi ikke lærer det, så blir det sånne fattige verdier som får slå rot. Og jeg synes det er trist, og egentlig et ansvarsforsømmelse fra statens side (de som bestemmer hva vi skal lære i skolen). Så man kan liksom egentlig ikke dømme noen så hardt, for de vet ikke bedre. Alt man kan gjøre er å prøve å oppfordre andre til bedre tanker, og fortsette på sin egen livsvei. I det minste være solid selv, så man kan være så solid man kan for andre. Når staten tilbakeholder så viktig informasjon, og det er viktigere å pugge algebra, brøk og diktanalyse i endeløse timer til kuene kommer hjem, og alt annet overlates til tilfeldighetene, da er det vanskelig å få til noe psykologisk bærekraftig.
Sist endret av Nature Spirit; 10. oktober 2019 kl. 03:50.