View Single Post
Sitat av atomet Vis innlegg
Ok, alt hadde sikkert funka helt suverent. Bare snodig at det hittil alltid har endt med at noen veldig få blir ekstremt rike, og alle andre har blitt ekstremt fattige. Sikkert tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Som for eksempel?
Sitat av atomet Vis innlegg
Å argumentere mot lassez faire er ikke å argumentere for slaveri, det er å argumentere for sosialt ansvar og et fungerende samfunn.
Vis hele sitatet...
At menneskene ikke eier sitt eget liv er slaveri, jo. Når noen stjeler noe fra deg stjeler de den delen av ditt liv som gikk med på å skaffe det, uansett hvem som utfører tyveriet. Det marxisme nettopp går ut på er at mennesket ikke er noe i seg selv, men kun eksisterer som en del av fellesskapet/staten. Hvis det hadde vært sant hadde skatt vært moralsk forsvarlig, men de fleste rasjonelle mennesker skjønner at det ikke stemmer kun ut i fra det enkle spørsmålet: «Hvis mennesket er definert som kun en del av staten, hva er da staten?»
Sitat av atomet Vis innlegg
Å argumentere FOR lassez faire er å ikke bry seg om de som er svakere, FOR den sterkestes rett, og MOT logikk.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg om dem, jeg bare anerkjenner ikke at noen eller representanter for noen skal ha rett til å stjele noens eiendom mot eierens vilje, uansett hvor svake eller sterke de er.