View Single Post
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Så det at de landene med friest økonomi også har vært de der befolkningen har best levevilkår er bare en tilfeldighet? Og hvordan kan de utnyttes når de står helt frie til å bare starte sin egen forretning der de ansattes lønn er akkurat slik de vil det skal være? Historisk sett har de eneste tilfellene av slik utnytting du nevner kun skjedd i sosialiststater eller land der staten har med lov gitt bedriftene rett til det, og ingen av delene er laissez-faire.
Vis hele sitatet...
Ok, så grunnen til at laissez-faire aldri har funka bra hittil, er fordi ingen har gjennomført det langt nok? La meg gjette, du er også stor fan av økonomisk sjokkterapi? Snodig nok, så har heller ikke det funka bra noe sted det har blitt prøvd hittil. Det vil si, hvis man da ikke regner massiv arbeidsledighet, inflasjon, fattigdom, og en bitteliten ekstremt rik elite som "at det funker".

Veinett, skole, og helsevesen burde det være åpenbart innen nå at staten ikke har peiling på hvordan drives. Veier forfaller, elevene gjør det dårligere enn noensinne, helsekøene er lengre enn aldri før, og de gangene disse problemene minker er det grunnet liberalisering¹.
Vis hele sitatet...
Eventuelt, så kan vi si at det var fremgang så lenge man ikke begynte å introdusere stadig større deler markedsliberalisme. Da vil du sikkert igjen si at det bare ikke ble "gjennomført nok", men den er litt billig, og veldig dårlig, siden "folk flest" bare har fått det dårligere og dårligere i jo større grad dette har blitt gjennomført. Lassez-faire? Nei takk. Jeg vet at f.ex. Pinochet i Chile var en stor fan av det. Der fikk chicagogutta frie hender, og resultatet var inflasjon i tresifra prosenttall, og massiv arbeidsledighet. Og selvsagt noen tusen bortførte, torturerte og drepte av dødsskvadroner. Men hey, det er vel også lassez-faire? Den sterkestes rett, i bunn og grunn.
For å bevare folks rettigheter best mulig må nødvendigvis politiet, hæren, domstolene og stortinget være enten statlig finansiert eller en del av staten selv, mens staten selv er frivillig finansiert. De fleste, i et hvert fall store firmaer, vil se nødvendigheten av en velfinansiert stat, og med et så forenklet lovverk som dette vil innebære forventes det da at skattenivået vil bli omkring 5%.

Hvis du vil vite mer om hvordan det kan gjøres vil jeg oppfordre deg til å lese http://stemdlf.no/stortingsprogram.

--
¹: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1153092.ece, «- Hva er grunnen til at vi klarte å redusere køen betraktelig? - Det var først og fremst stykkprisfinansieringen og liberaliseringen av helsetjenestene.»
Vis hele sitatet...
Takk - jeg har lest det før. Like latterlig da som nå. Det jeg ser, igjen og igjen, er at en gylden middelvei funker best. Ikke ideelt eller perfekt, men vanvittig mye bedre enn ytterpunktene.
Sist endret av atomet; 4. august 2009 kl. 00:10.