View Single Post
Sitat av atomet Vis innlegg
Du glemmer helt noe veldig viktig: Uten et fungerende samfunn, som inkluderer f.ex. skolegang, sykehus, veier osv, så hadde du ikke i det hele tatt hatt muligheten til å komme til det punktet der staten begynner å kreve penger tilbake i form av skatt. Dvs - fram til du begynner å tjene (relativt mye) penger, så har du FÅTT veldig mye fra staten, eller rettere sagt - fra de som betalte skatt mens du bygde deg opp til dette punktet der du selv begynte å betale skatt. Fram til det var du bare en kostnad.

Så, hvis du ikke vil betale skatt, regner jeg også med at du aldri bruker f.ex. veier, at du ikke har gått på skole, at du aldri har vært på legevakta, sykehus eller hos legen, at du ikke vil at ungene dine skal gå på skole, du betaler mye mer for aviser siden du ikke skal bidra med pressestøtte, du bruker i det hele tatt INGENTING av infrastrukturen i samfunnet?

Beklager, men det tror jeg ikke noe på. Betal skatten din du.
Vis hele sitatet...
Så, til svar på et innlegg som legger frem de prinsipielle grunnene til hvorfor jeg vil ha et samfunn basert kun på frivillighet, legger du frem at jeg personlig er umoralsk fordi jeg benyttet meg av statlige tilbud finansiert av tyveri av andre før jeg var gammel nok til å ta et informert valg selv, og derfor må bøte for det ved å tillate fremtidige tyverier?

I et komplett laissez-faire-samfunn hadde dette ikke vært noe problem, da alt du nevner som nå er statlig finansiert hadde vært gjort på en moralsk forsvarlig måte, men å bruke det nåværende systemets umoralskhet som et argument for å fortsette med det virker helt hull i hodet.