View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Så etter hva jeg har forstått i denne tråden så flytter Hagen til et skatteparadis av prinsipielle grunner, ikke fordi han må betale 10millioner til det Norske folk.

Dette er vel utrolig barnslig, "Jeg er så rik at jeg må betale en ekstra skatt som jeg knapt merker til staten, stakkars meg, jeg rømmer!" (buhu)

Jeg kan forstå tankegangen i det: Først jobber man hele livet for å skape en masse verdier. Når det endelig er gjort kan man se utover livsverket sitt. Også må man plutselig betale en ekstra skatt som gjennomsnittlige Ola Nordmann slipper. Blodig urettferdig!

På den andre siden, verdiene flyter jo i landet uansett. Han har bare, som nevnt tidligere, flyttet disse verdiene på egne hender. Uten Norge hadde ikke Hagen blitt rik, nå vil Norge ha litt ekstra igjen av Hagen. Hagen blir rød i toppen og flytter til et skatteparadis.

Jeg blir litt opphisset når jeg leser om rike mennesker som setter seg selv så mye høyere enn alle andre. Selv om dette blir off topic, så merker jeg oftere og oftere hvordan rike mennesker brer seg over landet og tar, gjerne bokstavelig talt, plassen som er offentlig.
Et glimrende eksempel (Men vi begir oss ikke på det siste avsnittet da Hagen ikke har noe med dette å gjøre)